Visst gick det att förutspå Trump-seger
Opinionsinstitutens mätningar har än en gång visat sig opålitliga. Med de moderna analysmetoder som många handelsföretag använder hade det gått att förutspå att Donald Trump skulle bli USA:s 45:e president.
I dag skriver Dagens Media att medieanalysföretaget Meltwater har gjort en internationell mätning med fokus på USA för att ta reda på vilken kandidat som har mest stöd i sociala medier. Undersökning är gjord från den 8 juni fram till valdagen den 8 november.
"Hela 67 997 013 inlägg i sociala medier har skrivits om kandidaterna Hillary Clinton och Donald Trump.
Donald Trump har genererat överlägset flest inlägg – 68,8 procent – medan Hillary Clinton endast står för 31,2 procent.
Under valkampanjens gång har flera olika hashtags för eller emot de båda kandidaterna skapats. Dessa har Meltwater tittat närmare på för att ta reda vem som har fått störst stöd i sociala medier.
Enligt undersökningen har Donald Trump absolut störst stöd i sociala medier. 71,05 procent av hashtagsen som används stödjer Donald Trump eller riktar misstycke mot Hillary Clinton. Enbart 28,95 procent stöttar Hillary Clinton i sociala medier och riktar misstycke mot Donald Trump.
Totalt har det skrivits 12 155 563 inlägg där någon av dessa hashtags använts".
länk:
Ostrukturerad data kan analyseras
Om Hillary-kampanjen hade gjort den analysen så skulle man kanske kunnat ändra kampanjstrategi – kanske genom att arbeta med inflytelserika bloggare och andra aktiva i sociala medier och att rikta sig direkt till människor som låg i farozonen att falla för Trump.
Dagens Handel har många gånger skrivit om hur handlare och andra varumärkesägare kan använda ostruktuerad data för att se hur ett varumärke uppfattas.
- Allt som surrar på nätet och på företagets egna sajter kan samlas in och tolkas, säger Thomas Karlsson på analysföretaget SAS Institute i en Dagens Handel-intervju från 2013.
Han berättade då om möjligheterna att göra en semantisk analys av budskapen, och att det finns funktioner som larmar när omdömena ökar i frekvens, och när negativa eller positiva omdömen ökar.
Konkreta ord och uttryck kan vaskas fram ur stora textmassor. Hur ofta ett namn eller en företeelse nämns är en mätare på intresset.
Det går även att mäta sentimentet. Det görs genom att se vilka värdeladdade ord som förekommer i samband med ett namn eller en företeelse.
Thomas Karlsson framhöll hur viktigt det är att se orden i sammanhang för att kunna tolka rätt. ”Bra” är positivt i meningen ” det är en bra lösning” men negativt i meningen ”detta är inte en bra lösning”.
Tänkvärt är att Donald Trump varumärkesskyddade frasen ”Make America great again” redan 2012.
Det tyder på att det fanns en strategi.