De storrekryterar inför julhandeln
Det är högtryck på e-handelsbolaget Jollyrooms personalavdelning. Nu ska 50 nya medarbetare in på kundtjänst och lager, för att hantera försäljningsökningar i allmänhet och förestående julhandel i synnerhet.
Pulsen i Jollyrooms lokaler på Hisingen är på väg att gå upp. Julhandeln har startat och verksamheten förbereder sig för den bästa försäljningen sedan företaget startades. Det är förberedelser som pågått i tio månader.
– Redan i januari i år startade vi planeringen av årets julhandel. Det krävs ett detaljplanerat prognosarbete från samtliga avdelningar när vi skall mer än dubblera föregående års julförsäljning, säger Ole Sauar , vd på Jollyroom.
En viktig del i planeringsarbetet är nyrekryteringar.
– Vi är inne i våra två mest intensiva månader under hela året, det kräver en mycket större personalstyrka, säger Ole Sauar.
50 nya medarbetare
Lageravdelningarna och kundserviceteamet har löpande tagit emot ny personal under hösten och fortsätter att utöka sina team under november och december. Totalt utökas personalstyrkan med 50 nya medarbetare som får i uppgift att bland annat packa julklappar och svara på kundfrågor.
Jollyrooms HR-team är ett rekryteringsteam just nu med fokus på att hitta rätt personer, intervjua, anställa och introducera under de närmsta veckorna.
En ledarfråga
– Vi välkomnar 10-15 nya medarbetare varje vecka under den här perioden av året, säger Terese Fernbring , HR-chef på Jollyroom och fortsätter:
– Det är en stor kraftansträngning för vår verksamhet att klara av en så här stor utökning av personalstyrkan, under en intensiv period. Vi har under året satsat på utökning av antalet ledarpositioner. När gruppen växer behövs operativa och närvarande ledare för att introducera, utbilda och följa upp alla våra nya medarbetare. Det krävs ett riktigt bra teamarbete för att lyckas.