Viktigaste punkterna ur Ica-rapporten
Ica tar marknadsandelar men hade under sommaren en klart lägre tillväxttakt i den svenska marknaden än tidigare. Det framkommer ur den senaste kvartalsrapporten som också förutspår att konkurrensen kan hårdna.
Här följer en punktvis sammanfattning av Icas delårsrapport för tredje kvartalet.
Vinst högre än väntat. Dagligvarujättens ebit-resultat uppgick till 1 396 miljoner kronor. Analytiker hade räknat med 1 353 miljoner kronor, enligt en sammanställning från SME Direkt. I resultatet ingick en positiv engångspost på 20 miljoner kronor som analytikerna inte förutsett. Ebit-marginalen blev 5,4 procent, mot väntade 5,2 procent.
Intäkterna var 25 752 miljoner kronor, mot väntade 26 061 miljoner.
Tar marknadsandelar. Jämfört med marknaden hade Ica en bra ökning i sin butiksförsäljning i det tredje kvartalet. Samtidigt såg bolaget i Sverige en klart lägre matprisinflation och en markant lägre tillväxttakt i marknaden under sommaren än tidigare. Det skriver vd Per Strömberg i rapporten.
"De svenska Ica-butikerna har haft en bra försäljningstillväxt under sommarmånaderna och in på hösten. Ökningstakten har sjunkit men om man jämför med preliminära marknadsdata så indikerar dessa att vi tar marknadsandelar", skriver han.
Få butiksöppningar. Ica har hittills i år öppnat förhållandevis få butiker vilket medfört att den totala tillväxten är lägre än tidigare. I jämförbara butiker är tillväxten bra, enligt Per Strömberg.
"Under det fjärde kvartalet planerar vi att öppna nio butiker i Sverige vilket allt annat lika kommer att öka vår totala butiksförsäljning i slutet av året", skriver han.
Skärpt konkurrens . Han konstaterar vidare att tillväxttakten i den svenska marknaden under sommaren har legat på en klart lägre nivå än tidigare med en för närvarande mycket låg prisökningstakt på strax över noll procent.
"Det är väsentligt lägre än både förra året och i början av 2016 och innebär, om trenden fortsätter, ett annat marknadsläge som kan leda till ytterligare skärpt konkurrens", skriver han.
Baltikum bättre. Rimi Baltic tog marknadsandelar med förbättrad marginal, dock med konkurrens i Litauen från Lidl.
Apotek Hjärtat , Hemtex och Ica Banken omsatte mindre än ett år tidigare. För Ica Banken pågår ett omfattande omställningsarbete samtidigt som Ica Försäkring kommit igång.