Vädret gläder sporthandeln
Kyla och mängder av snö. Sporthandeln, som haft det kämpigt, gläds nu åt väderutvecklingen.
Bland annat har man talat med Mattias Johansson , Sverigechef på Stadium i Sverige, som själv hastigt fick bege sig till butiken för att köpa vinterjoackor och skor till barnen. Så här kommenterar han säljläget i kedjan.
– Det är framför allt de senaste två veckorna som försäljningen på klassiska vinterprodukter tagit fart och mina kollegor sliter för fullt just nu ute i butikerna, säger han till DI.
I september backade sporthandelns försäljning med 1,2 procent. Januari till september i år har sporthandeln ökat med 4,2 procent, allt enligt Detaljhandelsindex.
Tidningen har också talat med Andreas S ensson , analytiker på HUI research:
– Håller det här vädret i sig så är det bra för sporthandeln, för de har många produkter kopplat just till vinter. Just nu talar det gott för att man kan komma i gång med den försäljningen, det talar för en extra skjuts.