Så får kunden rätt grejer med sig hem
Tekniska lösningar för att klara inventering och lagerhållning har funnits länge, men att koppla allt till en helhet som både är kostnadseffektiv för handlaren och som gör att kunden får riktigt bra service kräver nya steg.
Ett exempel: en större kedja annonserade i somras om nedsatt pris på parasoller och parasollfötter. Kunder strömmade till. För att spara personal har butiken ett plocklager där kunden själv får hämta sina varor. Ute i butiken är små miljöer uppställda och varje vara är försedd med en kod, exempelvis Q13. Q hänvisar till sektion och 13 visar hyllplats. Väl framme finner kunden att där finns parasoller med 3 meter i diameter och 20 kilos parasollfötter. En tom hylla tycks ha innehållit 35 kilos-fötter, medan det på en annan hylla finns ett ensamt 2-metersparasoll i den minst populära färgen – brunt.
Mer än en kund har baxat upp en 20 kilosfot och ett tremetersparasoll på kundvagnen, passerat kassan, kommit hem och funnit att delarna inte passar ihop.
Butikens problem har blivit kundens.
Sådana händelser är symtom på att butikens interna system inte ger personalen rätt säljstöd, och att man heller inte har en tillräckligt uppmärksam personal som har tid och möjlighet att ge rätt hjälp.
Stefan Spendrup, Nordenchef på SOTI, menar att lösningen inte ligger i att öka personalstyrkan. Däremot krävs att de system som finns kopplas ihop på ett ändamålsenligt sätt så att man kan automatisera flödena.
– Internet of things är egentligen inte så nytt, säger han. Grejerna har ”pratat” läge, men många av dem talar olika språk. Nu behöver man få dem att förstå varandra.
SOTI är ett Kanadabaserat företag som arbetar med att skapa sammanhängande mobila system där de olika delarna kommunicerar.
Stefan Spendrup förklarar att det inte alls handlar om att kasta ut allt gammalt och bygga helt nytt.
– Företagen har mängder av data. Ytterst lite av all data används, men med ett sammankopplat system kan mer av tidigare förbisedd data nu kan göras tillgänglig och användbar, säger han.
För att förklara hur det fungerar visar han en bild: olika system som kan vara POS-system, lagersystem, skannrar och en mängd andra kompletteras med en slags översättare som gör att systemen kan kommunicera med varandra. Detta möjliggör en hög grad av mobilitet eftersom mobiler, tablets, datorer, skannrar och andra hårdvaror är sammankopplade.
Ett integrerat mobilt system hade i ovan nämnda parasollfall hjälpt till att undvika en serie fadäser:
Att det bara fanns delar som inte passade ihop måste i grunden berott på felleverans. Detta hade kunnat åtgärdas vid källan, alltså vid fabrik eller centrallager, så att rätt varor levereras tillsammans.
Plocklagret hade kunnat vara automatiserat så att personalen lätt hade hittat de varor som passade ihop. Det skulle ge dem tid att serva kunder i stället för att ta hand om reklamationer.
Kassan skulle kunna larma om någon kund trots allt lyckades passera alla spärrar med fel parasollfot.
Systemet hade kunnat hålla reda på produkterna exempelvis genom rfid-taggar som läses av med NFC-läsare, men andra system som QR-koder som skannas hade också kunnat fungera.
– Egentligen handlar det om att använda redan gjorda investeringar effektivare. Använd det du redan har och fyll luckorna, manar Stefan Spendrup.