23948sdkhjf

Nätmat rekordväxer

D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 31 procent under tredje kvartalet 2016 jämfört med tredje kvartalet 2015.


Det är framförallt lösplocket som ökar - med hela 45 procent. Middagslösningarna tuffar på med en 12-procentig ökning under Q3.

Hittills i år har lösplocket ökat med 46 procent, och middagslösningarna med 20 procent. Totalsiffran för årets nio första månader är en ökning på 34 procent.

Jonas Ogvall vd på Svensk Digital Handel menar att den kraftiga ökningn under Q3 är ett gott betyg åt e-handlarna:

- Tredje kvartalet fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Många svenskar reser bort under semestern och det är ett gott betyg för handlarna att kunderna hittar tillbaka efter uppehållet och återupptar sina beställningar.

Julmat kan lyfta säljet

– Det finns goda förutsättningar för att året avslutas lika starkt som det började. Det har varit lite si och så med att köpa högtidsmat på nätet tidigare, men 2016 kommer sannolikt att bli ett år när svenskarna mer än någonsin klickar hem sin julmat på nätet. Detta kan lyfta försäljningen under fjärde kvartalet ytterligare för nätaktörerna, säger Jonas Ogvall.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095