23948sdkhjf

"Handeln måste skifta fokus"

Detaljhandel har aldrig varit så tekniktung som idag. Nyligen hade Dagens Handel en exklusiv möjlighet att träffa en tungviktare på området, Valentina Volta - en av ledarna för globala it-jätten Datalogic med just detaljhandel som ett fokusområde. Läs här om några av hennes funderingar kring framtiden.
När omnikanal är ordet för dagen, blir trycket på handlarna allt högre. Kunden vill ha många ingångsmöjligheter till butiken: fysiska, via e-handel, via mobilen, sociala medier, telefonsamtal med mera, med mera. Särskilt mindre handlare har svårt att se hur det här kan göras möjligt.

Blir det framöver bara plats på marknaden för de stora kedjorna, som har muskler och kassa att orka med all teknik som finns i modern retail?
Dagens Handel passar på att ställa denna framtidsfråga till Valentina Volta, CEO Industrial Automation and Business Development Division för Datalogic, tillika dotter till grundaren Romano Volta.

Italienska Datalogic är en global storleverantör av retailteknik. Bolaget är listat på Milanobörsen med en omsättning på 535,1 miljoner euro förra året (464.5 million euro för 2014). En fjärdedel av bolagets försäljning är till retail. För att ge en uppfattning om omfattningen: bolaget har hittills sålt 35 miljoner scannrar för detaljhandeln.

Trots sitt uppdrag har Valentina Volta lugnande ord att ge. Hon tror inte att framtiden bara tillhör de allra största.

– Handeln måste skifta fokus. Från att bara konkurrera med pris till att identifiera sitt värdeerbjudande till kunden. Då finns det också framöver plats för spelare av alla storlekar, säger hon.

Det var med en scanner från Datalogic som den första strackkoden i detaljhandeln lästes av, i en supermarket i Ohio sommaren 1974. Det som passerade över scannern var ett paket tuggummi.

Bolaget sitter idag på 1 263 patent. Men Valentina Volta är tydlig med att teknik inte är allt:

– Vårt mål är att tillhandahålla retailers teknik som hjälper butikens personal att interagera med kunden. Tekniken blir ett hjälpmedel för att skapa den shoppingupplevelse som alla strävar efter att leverera.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062