Willys ökar på nätet
Dagligvarukedjan Willys ökar sin näthandel. De skapar fler upphämtningsbutiker, större leveransområden och går in i två nya städer.
Willys testade först nätmat för sina anställda. Därefter lanserade man i maj sin e-handel för konsumenter i tre butiker i Kungsbacka söder om Göteborg samt i Rissne och Länna i Stockholm.
Willys har erbjudit både hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik. Detta har blivit populärt bland kunderna och nu utökar man med fler leveransområden och upphämtningsbutiker. Uppsala och Norrköping står i tur, och inom Stockholmsområdet blir det butikerna i Älvsjö, Veddesta och Arninge som erbjuder e-handel.
Även i Göteborg ökat man e-handelssatsningen och startar leveranser till stora delar av staden.
– Vi ser tydligt att intresset för att handla mat på nätet ökar. Många har hittills tyckt att det har varit på tok för dyrt att näthandla, men när det blir möjligt att handla till bättre priser är det också fler som väljer att hoppa på, säger Thomas Evertsson , vd på Willys.
Willys snabba framgångar kan till stor del bero på att deras e-handel är rimligt prissatt.
I förra veckan publicerade DN en Testfaktaundersökning som visar att prisskillnaderna mellan olika e-handelsalternativ är stora, och att en barnfamilj kan spara 20 000 kronor om året på att välja en billigare leverantör.