23948sdkhjf

Postnord väntar rekordjul

Svenska konsumenter väntas handla tre av tio julklappar på nätet i år. Detta enligt Postnords Julprognos som släpptes i dag.
Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,2 miljarder kronor via e-handel.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för 5 miljarder kronor. I år spås alltså denna siffra öka med hela 24 procent. Det främsta skälet till att e-handeln tar marknadsandelar under julhandeln är på grund av bekvämligheten och enkelheten. De yngre konsumenterna (18-29 år) planerar att köpa drygt 40 procent av sina julklappar på nätet, medan den äldre generationen (65-79 år) planerar att göra cirka 10 procent av sina julklappsinköp online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Det innebär att ungefär tre av tio julklappar kommer att inhandlas via internet i år.

Postnords julprognos, är baserad på e-barometern för Q3 2016 som offentliggörs om en vecka.


I god tid

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som ska e-handla julklappar är andelen ännu större; cirka fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Enligt Postnords analys kan shoppingfenomen som Black Friday bidra till att julklappsköparna är ute i god tid.

I år har cirka hälften av e-handelsföretagen i Sverige svarat att de kommer att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday. Det är en markant ökning från 2015 då cirka 30 procent satsade på dagen. I USA är fenomenet etablerat sedan många år tillbaka och infaller i samband med Thanksgiving-helgen. Den yngre generationen är snabbare att haka på det nya shoppingfenomenet och planerar i större utsträckning att fynda under denna dag.

– Under Black Friday har många svenska konsumenter tidigare fyndat från utländska sajter. Men i takt med att allt fler svenska detaljister satsat på Black Friday finns det inte lika stor anledning för svenska konsumenter att söka sig utomlands. Vi behåller alltså konsumtionen i Sverige. I år spår vi en ännu större volymökning under Black Friday, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063