Mer om gåtan UTZ
Förra veckan fick Dagens Handel kritik för en felaktig rubrik. Nu har vi luskat vidare i fallet med den hemlighetsfulla kaffemärkningen.
Dagens handel fick ett pressmeddelande från Sofiero Kafferosteri med rubriken "Upptäck UTZ – Sveriges hemligaste märkning!" Det innehöll en beskrivning av UTZ som beskrivs som av världens mest omfattande hållbarhetsmärkningar men som är så gott som okänd i Sverige. Sofiero Kafferosteri skriver att de använder 100 procent UTZ, och Dagens Handel satte rubrik med innebörden att kaffemärkningen lanseras i Sverige.
Helt fel visade det sig - UTZ-kaffe har använts i över ett decennium i Sverige och svenskarna har sig ovetande bälgat miljontals koppar 100-procent UTZ-märkt kaffe. En god gärning trots att det inte står på paketen. Men varför gör det inte det?
Vi har kommit en bit närmare gåtans lösning:
Erika Bertilsson , kommunikatör på Arvid Nordquist reagerade på den missvisande rubriken i dagenshandel.se och framhöll att UTZ-märkt kaffe använts länge i Sverige.
Hon ger en förklaring:
– En stor anledning till att UTZ är sådan doldis är att de har en mycket liten organisation. De prioriterar att hålla nere overheadkostnader och satsar på att ha folk i odlingsländerna. Kafferosterierna betalar inte för att sätta UTZ märkningen på paketen, men man betalar till Fairtrade och även till KRAV. De pengarna går till att driva deras organisationer i Sverige. Det innebär en merkostnad för konsument men i gengäld arbetar lokalorganisationerna med att öka kännedomen kring den enskilda certifieringen. UTZ har inte den organisationen, därför blir det rosterierna som försöker berätta om den.UTZ är en mycket väl genomarbetad standard och till skillnad mot Fairtrade är möjlig att använda för odlaren oavsett organisationsform ( FT är endast till för kooperativ ).
UTZ förtjänar högre kännedom, säger hon.
UTZ är en intressant historia att berätta. Men nu lägger vid den åt sidan tillsvidare - men lovar återkomma i ett kommande hållbarhetsnummer av papperstidningen Dagens Handel.