Dags att ladda för Black Friday
Mörka hösten är här på allvar och handlarna förbereder julhandeln. På senare år har webbshopparnas fokus kommit att ligga på Black Friday, som förra året genererade en starkt ökad paketvolym.
2015 var året då Black Friday verkligen fick fäste i Sverige. Seden kommer från USA där Black Friday är årets största readag - kickstarten för julhandeln och den dag då förhoppningen är att vända röda siffror i till svarta. I USA är Black Friday främst ett fenomen i de fysiska butikerna, och där har e-handeln följt upp med Cyber Monday, men i Sverige är Black Friday ett e-handelsevenemang, som snarare kan tänkas spilla över på fysiska butiker.
Postnords paketvolymer ökade med 29 procent efter Black Friday och Cyber Monday 2015. Hela 91 procent av webshopparna uppmärksammade dagen och 21 procent av konsumenterna lär ha handlat.
Under Black Friday 2015 var det faktiskt fler som handlade i webbshoppar än i fysisk butik (48 mot 41 procent, 10 procent i båda).
Enligt Ehandel.se Analytics ökade antalet e-handelsorder order 2015 med 103 procent jämfört med 2014.
I E-handel.se ger Postnords detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert Carin Blom 5 tips på hur e-handlaren ska kunna dra nytta av Black Friday på bästa sätt:
1. Börja bygg upp en marknadsföringsstrategi och en förväntan hos konsumenterna.
2. Planera kortare kampanjer för att driva trafik under hela dagen.
3. Se över vilka produkter som mest attraherar impulsköpare och vilka som ger återkommande köp och lyft dessa produkter.
4. Säkerställ att hemsida, sortiment och logistik fungerar och att alla partners är beredda på ökad volym under perioden.
5. Ha en plan för hur du kommunicerar med dina kunder efter Black Friday för att bygga lojalitet.