Postnord vill öka valfriheten
Postnord har skapat en ny leveransmodul som integreras i webshoppar. Den ger möjlighet för kunden att välja leveransalternativ.
Enligt Postnords e-barometer för första kvartalet i år har 18 procent av dem som handlat online har valt att handla från ett annat e-handelsföretag på grund av att de inte har fått välja hur varan skulle levereras,. Möjligheten att kunna välja vilket ombud eller utlämningsställe varorna skulle levereras till angav nära en femtedel som ett argument för att handla mer.
Detta har inspirerat Postnord att utveckla modulen de kallar Postnord delivery checkout. Modulen kan kopplas till några av de vanligaste e-handelsplattformarna. Den laddas ner kostnadsfritt och låter konsumenterna välja leverans utifrån sina önskemål och preferenser.
– Många som handlar på nätet vill kunna bestämma när paketet ska komma, var det ska levereras och hur det ska tas emot, det är den information man letar efter. Hittar kunden inte informationen finns risken att köpet inte blir av. Den här modulen hjälper konsumenterna att förstå och välja mellan olika leveransalternativ och kan på så sätt bidra till att öka antalet köp, säger Johan Hellman, chef för e-handel på Postnord i ett pressmeddelande.
Modulen håller koll på varifrån kunden handlar och anpassar leveransalternativen utifrån postnummer eller landskod. Kunden ges anpassade leveransval och får chansen att välja det alternativ de finner bäst.