Så funkar den "hemliga" kaffemärkningen
Förra veckan fick dagenshandel.se kritik för en felaktig rubrik - vi skrev att UTZ-märkningen lanseras på den svenska marknaden och fick veta att det minsann funnits UTZ-märkta varor i Sverige i över ett decennium. Men vad är UTZ ?
"En av världens mest omfattande hållbarhetsmärkningar är så gott som okänd i Sverige. Trots att UTZ är det största och snabbast växande certifieringsprogrammet för hållbar produktion av kaffe och choklad är det ytterst få som känner till den.
- En ansvarstagande paketgaranti, så kan man beskriva UTZ-märkningen. UTZ jobbar för ett helhetsperspektiv på jordbruk, människa och miljö. Man utbildar kaffeodlarna och deras familjer för att skapa långsiktigt hållbara jordbruk med minskad miljöpåverkan och högre levnadsstandard. Som en garanti för att certifieringen fungerar är varenda kaffeböna spårbar tillbaka till den enskilde kaffebonden, säger Douglas Jonhag , inköpare på Sofiero Kafferosteri.
Han har över 35 års erfarenhet av kaffehandel och har varit på de flesta kaffeauktioner runt om i världen. Tillsammans med kollegorna på nystartade Sofiero Kafferosteri har han tagit beslutet att enbart använda UTZ-certifierat kaffe. Nu lanserar de kaffemärket Cafégo i dagligvaruhandeln.
-Cafégo innehåller till hundra procent UTZ-certifierade kaffebönor. Vi menar att ett långsiktigt hållbart jordbruk i kaffeproducerande länder krävs för att vi ska kunna köpa in kvalitetsbönor även i framtiden.
För producenter som vill bli UTZ-certifierade gäller det att följa organisationens strikta krav på till exempel goda jordbruksmetoder, säkra arbetsförhållanden, miljöskydd och förbud mot barnarbete. Oberoende instanser kontrollerar regelbundet att kraven uppfylls.
Totalt importerar vi i Sverige 95 000 ton kaffe per år. Omräknat i kaffesäckar á 60 kilo, som är måttenheten i all kaffehandel, blir det 1,5 miljoner säckar. Världsproduktionen av kaffe är 150 miljoner säckar per år, så svenskarna köper alltså 1 procent av världens totala produktion.
- Vi som gillar kaffe har därmed en fantastisk möjlighet att bidra till en bra och hållbar utveckling bara genom vårt val av kaffemärke, avslutar Douglas Jonhag.
Fakta UTZ
UTZ certifierar produkter från kaffe-, te- och kakaoproducenter som odlar med ett helhetsperspektiv på jordbruk, människa och miljö. Organisationens utbildningsprogram för långsiktigt hållbart jordbruk ger bönderna bättre skördar, större intäkter, högre levnadsstandard och skapar mindre miljöpåverkan. UTZ startade 2002. Nära 14 000 produkter i 136 länder är nu UTZ-märkta, bland dem flera produkter från välkända svenska varumärken. www.utz.org
Uttalas ”utts” och hette från början Utz Kapeh, som betyder ”gott kaffe” på mayaindianernas språk."
Så långt pressmeddelandet.
Erika Bertilsson, kommunikatör på Arvid Nordquist reagerade på den missvisande rubriken i dagenshandel.se och framhöll att UTZ-märkt kaffe använts länge i Sverige.
Marie Holhammar, som ansvarar för PR för Sofiero Kafferosteri säger till dagenshandel.se att det är tråkigt och ganska märkligt att UTZ-märkningen inte alls lyfts fram i Sverige, eftersom den är både global och heltäckande.
Erika Bertilsson ger en förklaring:
– En stor anledning till att UTZ är sådan doldis är att de har en mycket liten organisation. De prioriterar att hålla nere overheadkostnader och satsar på att ha folk i odlingsländerna. Kafferosterierna betalar inte för att sätta UTZ märkningen på paketen, men man betalar till Fairtrade och även till KRAV. De pengarna går till att driva deras organisationer i Sverige. Det innebär en merkostnad för konsument men i gengäld arbetar lokalorganisationerna med att öka kännedomen kring den enskilda certifieringen. UTZ har inte den organisationen, därför blir det rosterierna som försöker berätta om den.UTZ är en mycket väl genomarbetad standard och till skillnad mot Fairtrade är möjlig att använda för odlaren oavsett organisationsform ( FT är endast till för kooperativ ). UTZ förtjänar högre kännedom, säger hon.