Heminredning och optik septembervinnare
Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 1,0 procent mellan september 2015 och september 2016. Mest ökade dagligvaruhandeln.
Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 60 miljarder kronor i september.
När hänsyn tagits till fördelningen av försäljningsdagarnas vikt (kalenderkorrigering) sjönk tillväxttakten till en oförändrad utveckling.
Varm september tufft för handeln
Svagast utveckling i detaljhandeln återfinns inom sällanköpsvaruhandeln där försäljningen minskade för drygt hälften av delbranscherna. Totalt sett ökade sällanköpsvaruhandelns sin försäljning med svaga 0,4 procent i löpande priser.
Flera delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln fick betala priset för sin egen framgång i september förra året med svaga tillväxttal i år, konstaterar Hui research i sin rapportkommentar. Det preliminära utfallet för månaden underbygger också bilden av att säsongsberoende delbranscher som modehandeln och sporthandeln har haft det tufft i september som blev ovanligt varm och nederbördsfattig.
Heminredning och optik blev vinnare
Heminredningshandeln blev vinnarbransch i september med en tillväxttakt om 10,2 procent. Även optikhandeln uppvisade starka tillväxttal under månaden.
Detaljhandelns två tillväxtraketer, möbelhandeln och bygghandeln, hade svårt att mäta sig med förra årets succéförsäljning, konstaterar Hui reserach. Möbelhandeln uppvisade svag tillväxt medan bygghandelns försäljning minskade. Resultatet måste dock sättas i perspektiv mot att delbranschernas försäljning växte med 16,2 procent respektive 19,4 procent i september förra året.
Lägre importkostnader för mat
I dagligvaruhandeln fortsätter livsmedelspriserna att uppvisa en lägre tillväxttakt och toppnoteringen från september föregående år om 3,3 procent är långt ifrån nuvarande prisökningstakt på 0,3 procent.
Den viktigaste förklaringen till nuvarande utveckling är att importkostnaderna för livsmedel avtagit mot föregående år. För hushållen är denna utveckling otvetydigt positiv men för handlarna blir det svårare att öka försäljningen mätt i kronor och ören. Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt under september månad landade på 1,8 procent. Exklusive Systembolaget gick försäljningen svagare och slutade på en ökning om 0,9 procent.
Men Andreas Svensson på Hui research lägger in en brasklapp i sin kommentar: "Det preliminära utfallet för dagligvarubranschens försäljning är förvånande svagt och bör tolkas med försiktighet."