23948sdkhjf

Lyckad frukost med Asendia

På torsdagsförmiddagen samlades ett 60-tal personer till en frukost i Mood Stockholm. Dagens ämne var hur e-handlare och transportörer ska tillfredsställa dagens kräsna kund, och för värdskapet stod Dagens Handel och postföretaget Asendia.
Först på talarlistan stod Daniel Klinge från Asendia som berättade om den snabba utveckling som de gamla postföretagen har att anpassa sig till. Asendia är visserligen ett nytt företag - det startade för 4 år sedan, men det bygger på gammal tradition. Det samägs av det franska postverket, La Poste, och det schweiziska Swiss Post.

Han berättade att digitaliseringen har medfört att färre brev skickas, samtidigt som e-handeln fullkomligt exploderar. Det gör att det skickas mycket fler paket än tidigare. Det innebär nya möjligheter. Han framhåller att posten av tradition har en närhet till kunderna, men nu adderas en ny typ av tjänster som spårbarhet.

De europeiska postverken är alla inne i samma process - en viktig faktor för att e-handeln ska kunna utvecklas.

- Kultur och processer behöver harmoniseras för att e-handeln mellan länderna ska gå smidigare, säger han, och ger en rad tips på hur e-handlare bör agera för att nå ut ill kunder i fler länder. Kundtjänst på landets språk, ett lokalt telefonnummer och att man erbjuder de betal- och leveranssätt som kunderna på de olika marknaderna föredrar är några av tipsen.

Historikern Anders Houltz, Centrum för Näringslivsforskning berättade mycket fängslande om utvecklingen i Sverige. Ett glesbefolkat land tog tidigt till sig postorder, som växte bra. Att Sverige efter kriget blev ett bilsamhälle gjorde att externa handelsplatser växte upp. Dessa två trender har bildat den jordmån som retailsuccéer som Ikea, H&M och Clas Ohlson vuxit ur.

Anders Houltz drog trådarna fram till i dag när e-handeln växer till.

- I dag blir kundernas beteende mer likartat globalt, så det som utvecklats i Sverige har visat sig fungera väl på de flesta andra marknader.

Erik Dahlén, vd för Lakrisroten berättade om utvecklingen av företaget. Lakrisroten är en liten kedja med tre butiker och e-handel som med hjälp av sociala medier och en smart webbshop lyckas sälja sin expertis till en allt större krets.

Avslutningsvis gav Sara Öhman, expert på sociala medier, tips på hur man ska arbeta för att skapa konvertering.

Hennes bärande tes är att det inte räcker med produkter - det måste finnas en historia att förmedla.

- Det är mycket bra att arbeta med influencers, som bloggare - men de går inte igång bara på en produkt utan de måste få med sig en känsla för vad varumärket står för.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078