23948sdkhjf

Krönika: Från missmod till framtidstro

”Det finns inget företag som är så bra att inte fel man kan förstöra det på tre månader, och det finns inget företag som är så dåligt att inte rätt man kan få det på fötter på tre månader. ”
Styrelseordföranden Marcus ”Dodde” Wallenberg brukade äta lunch i direktionsmatsalen på SAS huvudkontor tillsammans med bland andra min svärfar, företagsläkaren, och andra ledande personer i företaget, och detta var en av de lärdomar han förmedlade.
Bortsett från könsperspektivet – på 60-talet var det naturligt att se förändring som enbart driven av män – är det en sanning som gäller än i dag:
För att vända ett företag i nedförsbacke räcker det inte med spända muskler och finansiella resurser. Nej, den allra viktigaste komponenten är kulturen i företaget.
Det blir tydligt när man tittar på företag som genomgått en positiv vändning – en ny ledares första uppgift är att ingjuta mod, hopp och visa att varje medarbetare kan bidra till ett bättre resultat.
Ett tydligt exempel är Coop som genom åren haft en rad vd:ar som efter kortare eller längre tid lämnat företaget i oförändrat eller obetydligt bättre skick.
Tills en ny vd och styrelseordförande tog drastiska grepp. Ja, drastiska grepp hade ju prövats tidigare, men denna gång tog man itu med kulturen och rensade ut obsoleta strukturer och gjorde organisationen enkel och begriplig för samtliga medarbetare. Det blev roligare att gå till jobbet.
Motsatt utveckling finns det många exempel på – hur ett välskött företag köps upp, läggs under en hård regim och tappar den gnista som gjorde företaget särpräglat. En omtyckt ledare ersätts med ängsliga chefer, måna om att till punkt och pricka följa ägarnas policy. Det blir viktigare att inte göra fel än att utveckla företaget.
Jo, visst kan det räcka med tre månader för att släcka glöden, driva bort nyckelmedarbetare och tappa kunder. Men räcker tre månader att ta ett sargat bolag ur bottenläget?
Jo, visst säger en svensk koncernchef som gjort resan. Visserligen tar det längre tid att nå ekonomisk hälsa, men under de allra första månaderna på företaget hinner man skapa förtroende och få medarbetarna att förstå vad som krävs för att företaget ska bli friskt igen. Man sätter en kultur som tillåter alla att glädjas över varje framsteg.

Denna vecka distribueras Dagens Handel 13/2016. Temat är lönsamma affärer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062