Satsa smått i stadskärnan
Trenden i stadskärnorna är allt fler privata butiker och färre kedjor. En god utveckling enligt konsumtionsforskare.
— Det betyder ingenting att McDonalds och Stadium flyttar, centrum mår bra, säger hon.
Hon forskar bland annat om konsumtion och lokaliseringsmönster inom detaljhandeln. Rådet hon ger till Jönköpings City är att man ska försöka få små privata butiker att etablera sig i stadskärnan istället för kedjorna.
— Med små butiker med annorlunda utbud kompletterar stadskärnan externa shoppingcenter. I ett köpcentrum fixar man allt snabbt och rationellt medan man vill strosa runt, fika eller äta i stadskärnan och hitta den där annorlunda presenten man är ute efter, säger Özge Öner till tidningen.
I Jönköping är det också en mycket bra utveckling av kaféer och restauranger.
Parkeringsfrågan är dock en stötesten och orsakar mycket lokal debatt. Özge Öner anser inte att problemet är så stort.
— Frågan är väldigt känslig och folk tolkar det alltid som ett nederlag om det inte fungerar. Men det finns gratis parkering på söndagarna, det finns plats i p–husen och jag tycker inte att Jönköpings centrum har misslyckats. Ingen forskning tyder på det, säger hon.