Qliros nya modell förebygger resultatsmällar
Marcus Lindqvist har hämtat angreppssättet från sina tidigare erfarenheter som B2B-chef i Dustin och liknande befattningar i HP och Dell.
Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt på torsdagen, efter att ha rapporterat en kvartalsförlust som utökades till 46 från 32 miljoner kronor.
Av detta var 20 miljoner engångseffekter, uppdelade på två ungefär lika stora delar: dels it-utvecklingskostnader som numera tas i resultaträkningen i stället för att aktiveras, dels en ny lagerstyrningsmodell som ska förhindra stora realisationer genom striktare rutiner för inkurans och in- och utflöde.
Man undviker genom detta större prisnedsättningar längre fram, och får ut produkterna snabbare - visserligen till reducerat pris, men inte så mycket lägre som enligt den gamla modellen, är tanken.
– Det är baserat på mina egna erfarenheter från hur vi jobbat i tidigare verksamheter, bland annat Dustin, HP och Dell, säger han.
Marcus Lindqvist redogör även för hur den Internetbaserade leksakshandlaren Lekmer, ett bekymmer sedan bolaget på grund av bristfällig logistik inte lyckades leverera leksaker till kunderna vid förra julhandeln, ska vändas.
– Vi har jobbat medvetet med att fylla upp lagret inför julhandeln mer än i fjol, och förstärkt organisationen med nyanställd personal både i lagret och i styrningen, säger han.
Vad gäller den pågående strategiska översynen och vilka sorters finansiella mål denna ska leda till ber Marcus Lindqvist att få återkomma.
– Det hela handlar om hur vi kan verka på ett bättre sätt ihop i koncernens olika delar: hur vi ska öka effektiviteten och hitta skalbarhet.
Har ni några sfärinterna seminarier med Kinnevikdelägda Zalando, där ni får lära er om e-handel av dem?
– Det vill jag inte uttala mig om.
Hur viktig för Qliro financial services är det FI-besked om tillstånd för kreditmarknadsbolag som ni skriver om i rapporten att ni väntar er att få före årsskiftet?
– Det är viktigt, men verksamheten rullar på bra även i dag.
För två månader började Marcus Lindqvist på sitt jobb, efter befattningen som svensk B2B- och produktchef på it-grossisten Dustin och dessförinnan liknande befattningar i HP och Dell.
– Jag tycker att kulturen påminner om Dustins: högt kundfokus, en vilja att vara innovativ och ständigt förbättra, samt en snabb och agil organisation, säger han, och uppger att han är mycket nöjd med sitt jobbyte.
Sedan tillträdet har Marcus Lindqvist köpt 110 000 Qliro-aktier, säger han. Vid lunchtid på torsdagen, efter rapportnedgången på 10,5 procent, är de värda lite drygt 1,1 miljoner kronor.