Axfood överträffar resultatförväntningarna
Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 599 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2016.
Analytikerna hade förväntat sig ett rörelseresultat på 585 miljoner, enligt SME Direkts prognossammanställning.
Axfoods försäljning uppgick till 10 853 miljoner kronor under kvartalet. Analytikerna hade räknat med en försäljning på 10 966 miljoner kronor.
Nästan en tredjedel egna märkesvaror
Försäljningen i jämförbara butiker steg 0,7 procent under det tredje kvartalet 2016. Under andra kvartalet ökade den jämförbara försäljningen 0,9 procent och ökningen under det första kvartalet var 5,2 procent.
Försäljningen av egna märkesvaror uppgick till 27,4 procent i slutet av det tredje kvartalet. I slutet av det andra kvartalet uppgick motsvarande siffra till 26,8 procent.
E-handel i fler butiker
I rapporten berättar bolaget att det planerar att erbjuda e-handel i ytterligare tio butiker under resterande delen av året.
Hittills erbjuder totalt sex Willys- och Hemköpsbutiker e-handel.
Spår kring 2016
Axfood spår ett rörelseresultat för helåret 2016 på omkring 1 900 miljoner kronor. Det är en precisering av tidigare prognos, som var att rörelseresultatet 2016 skulle överträffa 2015 års utfall på 1 760 miljoner kronor.
Det framgår av delårsrapporten.
Analytikernas förväntningar på 2016 låg inför rapporten på ett rörelseresultat på 1 962 miljoner kronor, enligt SME Direkt.
Liksom tidigare bedömer Axfood att matprisinflationen för helåret 2016 kommer att ligga runt 1-2 procent.
Bolaget räknar fortsatt med investeringskostnader under 2016 på 600-700 miljoner kronor och att sex butiker kommer att etableras under 2016.