23948sdkhjf

Sportaffären är den nya modebutiken

En undersökning genomförd av shoppingappen Bonial i september 2016 visar att svenskar väljer att köpa en stor del av sina vardagskläder i sportbutiken.

Resultat från undersökningen:



Drygt 70 procent av svenskar köper vardagskläder och skor i sportbutiken



Genomsnitts-svensken planerar spendera cirka 413 kronor de närmaste tre månaderna



81 procent föredrar att handla i butik, snarare än online



300 användare deltog i Bonials enkät. Av dem svarade drygt 70 procent att de kläder och skor som köps i sportbutiken främst är för vardagsbruk, inte för träning.

Hela 81 procent föredrar att handla i butik, snarare än på nätet och i genomsnitt planerar de spendera cirka 413 kronor per person, män tänker lägga lite mer, cirka 520 kronor, kvinnor lite mindre, 364 kronor, under de närmaste tre månaderna.



Den största delen av de planerade inköpen läggs på kläder snarare än skor (cirka två tredjedelar på kläder och en tredjedel på skor) och en mindre del på utrustning, 13 procent..



76 procent svarade att de tänker handla till sig själva och av de som handlade åt någon annan, 24 procent, var det främst kvinnor som planerade handla till barnen, 89 procent, medan motsvarande siffra bland män var 59 procent till barnen och 29 procent till partnern.


– Vår studie är bevis för en välkänd trend. Det är fantastiskt för sportkedjor att kunna öka försäljningen till en bredare publik. Det bör också vara en tankeväckare för andra klädkedjor vad gäller sortiment, säger Henrik Hansen, ansvarig för Bonial i Norden.


Han påpekar också att undersökningen visar att väldigt många föredrar att avsluta sina köp i butik. Detta gäller särskilt bland konsumenter i åldern 36-55 år.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062