Zalando tror på starkt Q4
Zalando har efter ett marknadsmässigt utmanande tredje kvartal starka förhoppningar på det fjärde kvartalet, utan att vilja uttala sig om hur det har gått hittills.
"Det vi vill säga med dagens kommentar är att vi fortsätter att tro på vår långsiktiga utveckling, och att vi växte med 17 procent i kvartalet utgör inget trendbrott utan något som inträffade under ett kvartal med väldigt speciella omvärldsförutsättningar", säger han.
I Zalandos pressmeddelande framgår att bolagets omsättning hittills i år har stigit med cirka 22 procent, efter en inbromsning till 16-18 procents försäljningsökning under det modemarknadssvaga tredje kvartalet. Trots det upprepar bolaget, som Direkt rapporterat om tidigare under morgonen, sin helårsguidning om tillväxt i övre änden av intervallet 20-25 procent.
Det innebär, givet ett antagande att man siktar på 24 procent, en 29-procentig tillväxt under det nu pågående kvartalet.
Rubin Ritter vill dock inte säga huruvida oktober och det fjärde kvartalet har startat starkt, något exempelvis Handelsbanken antar i en kommentar till Zalandos "trading update" mot bakgrund av den orädda guidningsupprepningen.
"Det är alltid lite svårt att kommentera ett pågående kvartal", säger han, och nämner sedan initiativ inför julhandeln med presentkort och andra marknadsföringsåtgärder.
"Givetvis vill vi nå stora framgångar under det fjärde kvartalet, men mode är väldigt volatilt så det är svårt att säga något om kvartalet förrän det är förbi. Men ja, vi har ambitiösa mål för avslutningen på året."
Han nämner också att det tredje kvartalets omsättningstillväxt var stark för Zalando om man tar hänsyn till marknadens svaga utveckling. I Tyskland, Zalandos hemmamarknad, minskade klädförsäljningen med 20-25 procent och var "troligen en av de svåraste" av de marknader Zalando finns på, säger han.
"Det är jättemycket och har knappast inträffat förut. Givet det tycker jag att vi kan vara ganska positivt inställda till våra tillväxtsiffror, även om vår ambition ju är högre ställd: en långsiktig tillväxt på 20-25 procent."
Kommentarer om Zalandos försäljningsutveckling i olika länder vill Rubin Ritter vänta med till den definitiva niomånadersrapporten (10 november), men han säger att bolaget typiskt sett påverkas mer av marknadssvaghet på mer mogna marknader som Tyskland, än på sina nya marknader.