Akademibokhandeln blir omnikanal
Akademibokhandeln öppnar e-handel under årets fjärde kvartal. Sedan tidigare äger man e-bokhandeln Bokus och den verksamheten fortsätter som vanligt.
På Akademibokhandelns webbplats kan kunderna idag kan se sortiment och lagerstatus, reservera böcker i kedjans 115 fysiska butiker, anmäla sig till evenemang och ta del av butikspersonalens boktips.
Kundklubben Akademibokhandelns Vänner har omkring en miljon medlemmar.Dessa får tillgång till sina medlemsförmåner genom att logga in.
Nu integreras e-handeln i webbplatsen. Akademibokhandeln skriver i ett pressmeddelande att syftet är att skapa ett starkt omnikanalerbjudande på kundernas villkor. Kunderna ska möta samma varumärke, priser och erbjudanden i båda försäljningskanalerna.
– Hälften av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr, säger Maria Hamrefors , vd för Akademibokhandeln. Hon framhåller att målet är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel. Hon berättar att kunderna kommer att kunna returnera böcker som de köpt på webbplatsen i kedjans fysiska butiker. Parallellt fortsätter företaget också satsningen på att utveckla butikerna som mötes- och handelsplatser med personlig service och kunskap. Näthandeln blir enligt Maria Hamrefors ett sätt att knyta ihop varumärkets alla erbjudanden.
Omnikanal
– Kunderna gillar verkligen våra digitala tjänster, säger Ola Toresten, chef för digitala tjänster på Akademibokhandeln. Månad för månad söker allt fler kunder information och förbereder sina köp digitalt. E-handel är därför ett naturligt nästa steg i att öka servicen till våra kunder.
Akademibokhandeln bedriver sedan tidigare e-handel under varumärket Bokus i ett helägt dotterbolag. Denna verksamhet fortsätter med samma inriktning som tidigare. Enligt Maria Hamrefors är detta inget problem:
– Vi ser glädjande nog att både läsandet och intresset för e-handel med böcker ökar. Vi har definitivt utrymme för två olika tjänster och varumärken, det visar responsen vi får från våra kunder varje dag, säger hon.