Flera säljkanaler stärker Odd Molly
Odd Molly växer och ökar lönsamheten. Niomånadersrapporten visar en kraftig omsättningsökning och en ännu kraftigare resultatökning. Förbättringen tillskrivs ett smart nyttjande av olika kanaler.
Rörelseresultatet för perioden januari till september blev 24,8 miljoner kronor, Det var en ökning med 63 procent jämfört med föregående år. Under perioden juli-september blev rörelseresultatet 18,8 miljoner kronor, vilket var en ökning med 58 procent jämfört med året innan.
Det innebär en innebar en rörelsemarginal på 13,7 procent för kvartalet och 7,4 procent för niomånadersperioden.
Odd Mollys vd Anna Attemark framhåller i sin vd-kommentar att tillväxten framförallt drivs genom företagets egen detaljhandelsverksamhet, som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio månaderna, och att webbshopen agerar draglok.
Vidare skriver hon:
”Vår övertygelse är att alla kanaler stärker varandra, och att det ena inte utesluter det andra. Tvärtom. Vi är väldigt måna om och stolta över våra återförsäljare och våra inspirerande butiker. Allt hänger ihop – när vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i olika kanaler, former och samarbeten.”
Anna Attemark kommenterar också företagets pågående expansion:
I september öppnades en Odd Molly-butik i Bratislava, Slovakien, via en lokal extern partner. Samma månad öppnades även en Odd Molly pop-up-butik i A6 Center i Jönköping. Ytterligare två butiker och en shop-in-shop via lokala externa partners kommer att öppnas senare i höst i USA.
Hon skriver att Odd Mollys etableringsbeslut bygger på ”ett modernt tänk med flexibla lösningar” och att besluten baseras på hur företaget bäst kan driva lönsam tillväxt. Som exempel anger hon Odd Molly-butiken i Prag, där en extern partner efter ”goda erfarenheter och bra marknadskännedom” nu även öppnat i Bratislava.