Zalando ny stjärna på modehimlen
Stenbecksägda nätmodeföretaget Zalandos börskurs har stigit med 63 procent sedan i somras, medan modekedjor med fysiska butiker sackar på börsen.
Di skriver att klädhandlarna verkar ha tappat modet.
Under de senaste nio månaderna redovisade H&M en försäljningsökning med 5 procent - 7 procent i lokala valutor. Trots försäljningsökningen under perioden föll rörelseresultatet med 17 procent, när marginalen backade från 15 till 11,8 procent.
Även andra klädkedjor tappar i börsvärde. Victoria Secrets ägare L Brands, brittiska Next och Marks & Spencer samt danska IC Group - som äger Tiger och Peak - har backat med mellan 25 och 40 procent i år
Zalando tycks enligt Dagens Industri leva i ett "parallellt universum". Bakom börsrallyt ligger en kraftig lönsamhetsförbättring under andra kvartalet, med en rörelsemarginal på 8,4 procent.
Försäljningen väntas i år öka med 25 procent till 3,7 miljarder euro, motsvarande 35,9 miljarder kronor.
Den tyska klädmarknaden stod nästan still under 2015, , medan modeförsäljningen online ökade med 8,4 procent. Mönstret går igen inom i Europa, medan försäljningen ökar någon enstaka procent ligger försäljningsökningen online på omkring 10 procent i år, enligt Zalandos senaste delårsrapport.
Dagens Industri drar slutsatsen att Zalando ligger helt rätt positionerade för strukturell tillväxt, samtidigt som bolaget byggt en unik position inom digitalt mode i Europa, där de kan växa betydligt snabbare än marknaden.