23948sdkhjf

Kappahl på rätt butiksnivå

Kappahl fortsätter att trimma sitt polska butiksbestånd men sett till bolagets samtliga marknader väntas antalet Kappahlbutiker om två till tre år vara ungefär lika många som i dag.

Det säger Kappahls vd Danny Feltmann till Nyhetsbyrån Direkt.


– Under de kommande två till tre åren kommer vi att bygga om, ometablera, göra mindre eller större eller stänga butiker i en omfattning som gör att den nivån på kring 370 butiker som vi ligger på i dag också är en nivå som vi troligtvis kommer ligga på om två till tre år, säger Danny Feltmann.


I Polen hade Kappahl 35 butiker i slutet av augusti som var den sista månaden i verksamhetsåret 2015/2016. Planen är fortsatt att vid utgången av kalenderåret ha cirka 25 butiker kvar i Polen och dessa butiker ska sammantaget inte längre dras med några förluster. Verksamhetsåret 2015/2016 gjorde Kappahl en förlust i Polen på 90 miljoner kronor.


Bedömningen om ett i stort oförändrat antal butiker de kommande åren gäller Kappahlbutiker och inte bolagets fristående konceptbutiker. Här hade bolaget vid augusti månads utgång sex butiker, varav fyra Newbie och två Hampton Republic 27. Enligt torsdagens rapport kommer båda koncepten fortsatt att utvärderas för vidare expansion och enligt vad vd:n uppger för Direkt borde bolaget ha en bild klar för sig vid utgången av kalenderåret.


Vad gäller e-handelsexpansionen har Kappahl tidigare talat om möjligheten med onlinemarknader där bolaget inte har fysiska butiker. Enligt vd:n lever den frågan fortfarande men den ligger några år fram i tiden.


Kappahl har siktet inställt på att nå en rörelsemarginal på 10 procent inom två till tre år. Verksamhetsåret 2015/2016 landade marginalen på 7,4 procent. I rapporten talar bolaget bland annat om gradvisa förtydliganden av kollektionerna, förändrat och aktivt arbete med pris- och kampanjstrategier samt god kostnadskontroll.


Finns det mer att göra på kostnadssidan eller ska en ytterligare lönsamhetsförbättring komma från ökad försäljning?


– Vi ligger nu på den nivå som man kan förvänta sig givet den storlek vi har. Vi måste öka försäljningsvolymen för att nå den lönsamhet vi jobbar mot, en rörelsemarginal på 10 procent. Det finns mycket mer att göra kring kollektionsstrukturen och inte minst kring koordinationen och presentationen mot kunderna, säger Danny Feltmann.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063