23948sdkhjf

Retail Forum på Nalen är igång

Dagens Handels Retail Forum bjöd på en spännande förmiddag späckad med intressanta talare och intressanta paus diskussioner.
Ylva Åkesson, Dagens Handels chefredaktör hälsar välkommen;

-Stockholm är en av Europas snabbast växande städer - bra för handeln. Men lönsamheten i handeln har inte hängt med försäljningen. I dagens högkonjunktur är marginalerna 5 procent. Förra högkonjunkturen var marginalerna 14 procent. Hur lönsamheten ska öka - det är det som dagen ska handla om.

Janne Jakobsson från Pulsen är dagens första talare. Digitaliseringen är inte bara ett IT-projekt, utan ett organisationsprojekt. Hela företaget påverkas. Teknikbesluten är tuffa och finansiella musklerna räcker kanske inte till. Men alla - från butiksmedarbetarna hela vägen ner till styrelsen måste förstå vad som händer. Han rekommenderar publiken att fördjupa sig i rapporten Framtidens Back End, som Pulsen tagit fram tillsammans med Postnord.

– Webbrooming har ökat. Antalet kunder i butiken minskar, men de som kommer till butik är pålästa och handelsbenägna, säger han.

Tydlig digital strategi är viktig, men nu måste man börja tänka integrationsstrategi, är hans budskap.

Detta ställer högre krav på systemleverantörerna som på ett annat sätt än förr måste förstå konsumenternas hela köpprocess. Han talar också om informationsdelning och bättre informationsflöden.

Markus Trautman från Postnord är näste man på scen. Inledningsvis betonar han konsumenters ökade krav och kommenterar de senaste dagarnas skriverier om postkaoset:
– Vi jobbar stenhårt på att få ordning på postutbärningen, och hänvisar till att den tekniska omställningen gått lite för snabbt för att fungera väl.

Huvudpunkten var dock att konsumenterna vill välja hur de vill få sina e-handlade varor levererade.

Butiksleveranser har också förändrats: butiken vill ha täta leveranser i särskilda tidsspann, många handlare har collect in store - e-handelspaket som levereras kostnadseffektivt tillsammans men det vanliga butiksleveransflödet. Leverans hela vägen till butikshyllan är också en möjlighet som allt fler butiker efterfrågar.

Markus Trautman råder e-handlare att förenkla tydliggöra leveransalternativ, att kunden kan välja levernsställe, göra det enkelt att ändra leverans och skapa smarta returlösningar.

En kundundersökning visar att 50 procent av kunderna tror att leverans kommer att ske till varubosar utanför hemmer, och nästan lika många tror på samma-dagsleveranser som standard.

Carin Blom , detaljhandelsanalytiker på Postnord jobbar med att kolla konsumentbeteenden.

Hur vill konsumenten ha det i dag? Ja, inte som igår i alla fall. Gör man samma sak om och om igen, kan man inte längre förvänta sig samma sak. Årets buzzword är "agilt".

Detaljhandeln har stått emot de senaste årens kriser mycket bra. Fysisk handel har ökat med 58 procent, men e-handeln har ökat med 928 procent sedan 2003. E-handeln utgör i dag 7 procent av den totala handeln. Carin Blom förutspår att den andelen kommer att vara 20 procent inom några år.

Jakt på lågpris och utbud har varit drivkrafter, nu är det hygienfaktorer. Nu är drivkraften bekvämlighet och tillgänglighet.

Amazon dash-knappen är ett exempel, en knapptryckning som gör att man inte behöver få slut på förbrukningsvaror.

Foodora är ett annat exempel, restaurangmat som levereras hem med cykelbud. Smidigt, enkelt och kunden har full kontroll.

Valfrihet - viktigt- Apotea ger mängder av leveransmöjligheter.

Globalisering är en annan stor trend som Carin Blom tar upp:

En av tre e-handelskunder handlar från utlandet. USA, Storbritannien är stora, men nu kommer Kina som en stor spelare. Amazon, Wish, Alibaba är stora. Svenska e-handlare lyckas också utomlands. 3,5 miljoner utländska konsumenter handlade från svenska företag som Ikea, Daniel Wellington och H&M.

Personalisering är ett annat hett ämne. Det gäller att inte göra det för närgånget. Hon framhåller svenska e-handlaren Skin City, med sina hudtypsanalyser som exempel på bra personalisering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078