23948sdkhjf

Pandorarush efter avtal med Alibaba

Danska smyckesföretaget Pandora har träffat avtal med den kinesiska storspelaren på e-handel.

Pandoras avtal med Alibabas butiksportal Tmall har stor potential att göra det danska smyckesbolaget till en verklig storspelare också i Kina.


Det säger Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen till tidningen Børsens nätupplaga.


– Om Pandora ska nå stor framgång på den kinesiska marknaden så är det här avtalet riktigt bra för dem. Avtalet rymmer en stor potential för Pandora att realisera. Kina är ju världens största smyckesmarknad, säger han.


Smyckesmarknaden i Kina väntas till år 2021 växa med cirka 6 procent om året i snitt, enligt Pandora som hänvisar till statistik från Euromonitor. Under andra kvartalet i år var Pandoras försäljning i Kina omkring 200 miljoner danska kronor, vilket motsvarade en fjärdedel av bolagets försäljning i Asien som helhet.


– Tmall.com är jätte, jättestort i Kina. De har över 70 000 olika varumärken, mer än 180 miljoner kunder och sitter på över 50 procent av all onlinehandel i Kina, säger Søren Løntoft Hansen.


Omkring klockan 11.00 hade Pandora stigit 3,6 procent på Köpenhamnsbörsen och gick klart bäst i det danska storbolagsindexet OMXC20. Aktien var också mest omsatt tillsammans med Novo Nordisk.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062