Norrländsk hållbarhetssatsning på outdoor
Norrländska pilotprojektet ”Hållbarhet i sport – outdoor” har samlat företag inom sport och friluftsbranschen för affärsutveckling med hållbar utveckling i fokus. – Ett integrerat, effektivt hållbarhetsarbete i vardagen ger lönsamhet, säger projektledaren Joel Svedlund.
Projektet har riktat sig mot företag med produkter för sport och friluftsliv som kärnverksamhet. Målet har varit att via samverkan nå fram till ett löpande hållbarhetsarbete och en övergripande hållbarhetsstrategi i vardagen.
– Att ha med detta i det dagliga arbetet är grunden. Vi bjöd in företag som hade uttryckt behov inom hållbarhetsområdet. Vi gjorde en förstudie och när behovet var definierat satte vi ihop ett koncept och ett projektupplägg som löpte över ett år, berättar Joel Svedlund.
Fem företag tog plats i projektet: Skhoop i Åre (har täckkjolar för vinterbruk som kärnprodukt), Hilleberg i Östersund (världsledande i tält), Lundhags (skor, ryggsäckar, skridskor och kläder), Icebugs (skor med integrerat halkskydd) och konfektionsföretaget Elevenate i Åre. Alla utom Icebug, som finns i Göteborg, är Norrlandsbaserade.
Hållbarhet som strategi
Fokusfrågan var bland annat hållbara material, leveranser och tillverkning. Projektet omfattade även work-shops och coachning hos företagen. En eller två projektledare från varje företag har funnits med för att driva processen internt och ta frågorna och utvecklingen vidare till ledningsgrupper och/eller styrelse.
– Viktigt är att frågorna prioriteras hela vägen därför är förankring och acceptans mycket, mycket viktigt. Annars blir hela arbetet mer eller mindre bortkastat. Det handlar om hållbarhet på strategisk nivå och här har varje företag ofta en egen struktur. Vi har haft diskussioner och fått anpassa oss till olika perspektiv, säger Joel Svedlund.
Hållbarhetsstrategier på plats
Nu har alla fem företag lagt fram en hållbarhetsstrategi och det kommer att startas detaljprojekt där kemikaliehantering vid processer med olika tillverknings- och konfektionsmaterial är en konkret punkt.
– Transparensen har uppenbart ökat betydligt och varje träff har gett affärsnytta, säger Joel Svedlund.
Fler på tur
Fler företag har anmält intresse och Peak innovation kommer att göra en ny, motsvarande insats med början vid årsskiftet. Också här blir fokus på sport- och outdoor men det kan komma att vidgas till att omfatta också besöksnäring. Projektet är nationellt och öppet för intresserade företag från hela landet.
Norrlandsfonden är engagerat i sportkonfektionsföretaget Elvenate.
- Genom samarbete med branschkollegor kan man lära av varandra och får en inspirerande och lärorik utgångspunkt för att jobba såväl strategiskt som integrerat på alla nivåer i företaget. Peak innovation har skapat en plattform för detta som kan användas av företag i olika branscher. Ett föredömligt exempel på att samarbete, hållbarhet och affärsnytta går hand i hand, säger Inga-Lena Wahlstedt på Norrlandsfonden.