23948sdkhjf

Zalando anpassar it-plattform till mindre modebutiker

Zalando har anpassat sin it-plattform till mindre kläd- och skobutiker, och kommer därmed att erbjuda dem att ta emot beställningar via Zalandos hemsida.

Det uppger Zalando i ett pressmeddelande till Nyhetsbyrån Direkt.


"Detta innebär att vi möjliggör en ny säljkanal för mindre lokala butiker, där Zalando föreslår ordrar som kan uppfyllas av butikerna direkt", heter det där.


Med metoden erbjuder Zalando kundordrar till återförsäljare, som kan välja att acceptera en Zalandokunds order om den beställda produkten finns tillgänglig i den lokala butiken.


När en butik - inom högst tre timmar efter lagd order på Zalandos hemsida - har accepterat att leverera en produkt får den tillgång till uppgifter om vart den ska levereras. Ansvaret och kostnaden för leveransen ligger på återförsäljaren, men butikerna behöver själva inte bygga upp någon verksamhet på nätet.


"Små butiker utan internetnärvaro får således möjlighet att nå kunder på nätet, kunderna får tillgång till ett större utbud, och Zalando tar en kommission av försäljningen", förklarar nätmodehandlaren.


Satsningen uppges i första hand göras för att testa ytterligare sätt att integrera varor offline med utbud online, och Zalando uppger inga siffror på tänkbar potential i satsningen.


Kinnevik äger 32 procent av Zalando.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069