23948sdkhjf

Det irriterar svensken mest med marknadsföringsmejlen

Upp till tre timmar per dag spenderar varannan svensk med jobbmejlen. Och det vi inte vill ha i inkorgen på jobbet, är mejl från marknadsförare. Tjatiga och pratiga mejl går också bort, speciellt för de allt fler som läser e-posten i mobilen.
Adobe har kommit med en färsk undersökning kring svenskarnas förhållande till sin kära mejl. Undersökningen har genomförts bland 1010 svenskar som arbetar på kontor.

Varannan svensk spenderar upp till tre timmar om dagen på att kolla sin arbetsmejl under en vanlig arbetsdag. 12 procent anger att de lägger mellan fem och sex timmar (eller mer) om dagen på samma uppgift.

Privata mejlen kollar vi svenskar lite mindre frekvent, men var tredje anger ändå att de spenderar mellan en till tre timmar om dagen på att läsa av den privata inboxen.

– Trots att det har kommit många nya kommunikationstekniker, till exempel chatt, sociala medier och videokonferenser, så är det fortfarande mejl som regerar på kontoret. Vi lägger ner enorma mängder tid på att skicka och läsa mejl, både privat och professionellt. Detta har ju ökat lavinartat allt eftersom fler kan läsa mejl i mobilen, på surfplattan, på en smart klocka eller på laptopen, säger Imran Afzal , nordisk marknadschef för Adobe marketing cloud.

Bara varannan tillfrågad anger att det finns någon sannolikhet att de skulle öppna ett marknadsföringsmejl på jobbmejlen. Några fler (75 procent) anger att de i någon utsträckning skulle öppna marknadsföringsmejl i privata inkorgen.

Här är det som irriterar svenskarna mest gällande mejl från marknadsförare:

Att få för många mejl från ett varumärke (45%)
Mejl med för mycket text eller dåligt skriven text (36%)
Ett erbjudande som gör det tydligt att marknadsföraren har fel data kopplad till mig (som felstavat namn, fel ort) (23%)
För mycket personalisering, så att det blir obehagligt (22%)

Här är det som irriterar svenskarna mest gällande mejl från marknadsförare som de läser i mobilen:

Layouten är inte mobilanpassad (41 %)
Jag måste scrolla för mycket för att läsa hela mejlet (25%)
För mycket text (21%)
Jag måste vänta på bilder, eller ladda ner bilder innan jag får se dem (20%)

Undersökningen är genomförd under perioden 16 - 26 september i år bland 1010 män och kvinnor 18-74 år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078