Succé för Retail Forum i Göteborg
150 deltagare hade samlats till Göteborgsupplagan av Retail Forum 2016. Det blev en heldag där en rad tänkvärda frågor lyftes.
Daniel Anvell , COO på sportkedjan Intersport Dagens Handel inleder sin dragning med att ställa frågan Vad är omnikanal? Hans ämne är Intersports resa mot omnikanalhandel men anslaget är ödmjukt :
– Handlaren har inte längre ett tekniskt övertag över kunden - tvärtom är det handlaren som ligger i bakvatten, säger han.
Kunden driver utvecklingen.
Han talar om en "teknikskuld bakåt" att handlaren sitter fast i förlegade strukturer. De olika system som behöver samverka för att ge kunden en sömlös upplevelse är inte lätta att koppla ihop.
- Förr var handlarna ensamma om kunderna - nu är Google förstavalet - och Google vet exakt var kunden behöver, säger han.
Medhåll, men också viss tröst kom från Idnets vice vd Petter Lagström :
– Förr stod kunden med mössan i hand, men nu står kunden med sin iphone i handen och kräver fantastisk service.
Petter Lagström menar att det nu är dags för handlaren att ta tillbaka initiativet – och att detta är fullt möjligt. Tekniken finns. Wi-fi i butiken, appar, RFID-taggar och ibeacons är några av de tekniska hygienfaktorer som handlaren behöver för att få in kunden i butiken och få kunden att lämna digitala spår.
Tekniken hjälper kunden att orientera sig i butiken, samtidigt som butiksmedarbetarna behöver teknik som säljstöd. Om RFID-taggarna håller ordning på varje artikel i butiken behöver butiksmedarbetaren inte springa och kolla på lagret - allt finns i en tablet .
VR-glasögon och AR kan ge kunden en klarare uppfattning om den produkt man är på väg att köpa.
Ett exempel på hur tekniken kan användas gavs av Synsams Michael Grimborg som berättade om optikkedjans snabba digitalisering. Appen Style lab ger kunderna nya möjligheter att se vilka glasögon som passar ansiktet.
– Vi måste göra det enklare och roligare att välja glasögon, säger han.
En annan av dagens talare var Johan Hallgårde på Avensia. Han sade bland annat att handlare som lyckas skapa riktigt bra omnikanallösningar är lönsamma. Men att det bara är 16 procent av alla som satsat som verkligen når lönsamhet med sin satsning. Det beror på att man inte kunnat satsa fullt ut på lösningar som verkligen fungerar ihop.
Bildtext: Intersports Daniel Anvell var en av talarna på Dagens Handels Retail Forum. Foto: Cecilia Öster