23948sdkhjf

H&M-vd ser positivt på nästa år

H&M ser positivt på sina möjligheter inför 2017 och framåt, både vad gäller försäljning och lönsamhet, av flera skäl. Det skriver vd Karl-Johan Persson i niomånadersrapporten.

Bland de skäl Karl-Johan Persson nämner finns främst att it- och varumärkesinvesteringar under de senaste åren väntas bära frukt. Under 2017 ska exempelvis ett eller två nya varumärken lanseras.


"Utifrån den lagda grunden kan vi nu fortsätta att utveckla och stärka kundupplevelsen inom ett flertal olika områden såsom fortsatt integrering av butik och online, utökade och snabbare leveransalternativ samt mobila betallösningar", skriver Karl-Johan Persson.


Han nämner därtill diverse initiativ inom avancerad dataanalys och RFID, identifierad förbättringspotential hos en rad saker inom kunderbjudandet, och att den höga investeringstakten till viss del börjar avta som skäl att vara optimistisk.


Under det fjärde kvartalet, september-november, planeras 214 butiksöppningar netto, mot 211 under räkenskapsårets första nio månader (december-augusti) och 4.135 butiker per den 31 augusti. I början av oktober slår den första butiken på Nya Zeeland, en i huvudstaden Auckland, upp portarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062