23948sdkhjf

Kunderna tar över kedjan

Med hjälp av crowdfunding tar kunderna över ägarskapet i kafékedjan Barista. Målet är att få in 35 miljoner kronor.
– En finansieringsform som passar för engagemangsdrivna verksamheter, anser Baristas grundare och vd Björn Almér som nu bjuder in allmänheten i delägarskap via crowdfunding. Det är en finansieringsform där allmänheten kan investera i ett företag som inte finns på börsen. Barista blir Skandinaviens första kundägda kafékedja. För bara 500 kronor kan vem som helst bli delägare, men det går också att investera mycket mer. Målet är att få in 35 miljoner kronor.
– Fika riktigt gott och gör samtidigt världen lite bättre. Det är affärsidén och syftet med Barista. Nu får alla kaffeälskare som delar våra värderingar möjlighet att bli delägare i våra kaféer, säger Björn Almér i ett pressmeddelande.

Björn Almér var tidigare vd på Espresso House, men han startade Barista för att han ville arbeta mer med hållbarhet och schyssta villkor både för de som odlar och de som serverar kaffet. Varje gång någon betalar sin fika med ett stamgästkort betalar Barista skollunchen för ett barn i Etiopien via FN:s skolprogram.

– Våra kafékunder är engagerade människor som med sitt handlande bidrar till en bättre värld, en målgrupp som växer. Nu får de möjlighet att göra världen bättre både med en kaffe och ett delägarskap, säger Björn Almér.

Arbetet med crowdfunding hanteras av företaget Pepins, där den tidigare finansmarknadsministern Peter Norman är ordförande. Pepins syfte är att alla som vill ska kunna bli delägare i framgångsrika företag, till samma villkor som professionella investerare.

– Barista är ett bra exempel på engagemangsdriven verksamhet. Här kan många gå samman för att bidra till en bättre värld, det är ett viktigt steg mot att demokratisera finansbranschen, säger Pepins koncernchef och grundare Anders Sjunnesson .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078