Barnfamiljer vill ha sockerinformation
7 av 10 barnfamiljer vill att tillsatt socker ska deklareras på livsmedelsförpackningar, enligt en konsumentundersökning gjord på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln gav därför Demoskop i uppdrag att ta reda på vad konsumenterna tycker. Det visade sig att 7 av 10 barnfamiljer skulle vilja dra ner på sockerkonsumtionen. Och lika många tycker att de skulle bli hjälpta av om mängden tillsatt socker skrevs ut på livsmedelsförpackningarna.
– Att barnfamiljer skulle bli hjälpta av att tillsatt socker skrivs ut i näringsdeklarationen på livsmedelsförpackningar borde vara ett tillräckligt incitament för svenska politiker och myndigheter att arbeta för en förändring i det europeiska regelverket, säger Karin Brynel l vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandel arbetar på olika sätt med hälsofrämjande initiativ, bland annat genom Mat- och hälsorådet som är ett unikt samarbete där nutritionsexperter från medlemsföretagen Axfood, Bergendahls, Coop Sverige, ICA Sverige och Lidl Sverige, driver folkhälsofrågor inom exempelvis märkning, kundkommunikation och lagstiftning. Företagen har enats om ett gemensamt fempunktsprogram för hur branschen kan bidra till bättre folkhälsa.