Media Markt firar 10 år i Sverige
Elektronikjätten Media Markt öppnade sina första butiker i Sverige 2006. Med braskande reklam och superlåga priser klev man in på en marknad som varit ganska sömnig.
I dag har Media Markt 27 varuhus och en omfattande e-handel på den svenska marknaden och man tittar tillbaka i ett nostalgiskt pressmeddelande:
– Jag kommer ihåg att jag blev fascinerad när Media Markt öppnade i Sverige. Helt plötsligt kunde man känna på, testa och se alla produkter. Ett koncept som andra sedan tog efter. Det var nyttigt för Sverige att få in lite konkurrens på elektronikmarknaden. Det bidrog till större utbud och lägre priser, säger Åsa Wallenrud , teknikexpert.
Snabb utveckling
Media Markt listar de produkter som erbjöds då, en mobil från Motorola med MMS-funktion, MP3-ringssignaler och ”spel i färg”, en fax med inbyggd telefonlur samt ett antal bärbara datorer med inbyggd Bluetooth-teknik och CD-brännare. Saker som antingen är självklara eller som känns helt överspelade i dag.
– När vi nu blickar tillbaka och ser hur mycket som har hänt på tio år kan man inte sluta förundras över vart vi befinner oss idag. Nu är det VR, AR, drönare, robotar av alla dess slag samt allt som kopplar upp det smarta hemmet som alla talar om. Frågan är vad av allt detta som kommer att fortfarande finnas om tio år. Kommer vi 2026 titta tillbaka och se att VR var starten till något stort eller försvann det som en fluga? Det kommer att bli mycket intressant att fortsätta att följa med på denna resa, säger Per Kaufmann, vd på Media Markt.
Förändrade svensk marknad
Per Kaufmann konstaterar att sedan Media Markt etablerades på den svenska marknaden har genomsnittspriserna gått ner så att Sverige är ett av de länder där det är billigast att köpa hemelektronik i världen.