23948sdkhjf

Kosmetik på nätet får storinvestering

Riskkapitalbolaget Eequity går in med 20 miljoner i den nätbaserade kosmetikbutiken Swiss clinic.
Di Digital ger bakgrunden.

Svenska Swiss Clinic omsatte 25 miljoner kronor förra året, och räknar med det dubbla i år. Bolaget säljer i Sverige, Norge, Finland , via franchise i Danmark och Spanien och är under lansering i Storbritannien. I bolagets nätbutik saluförs enbart egna varumärken.

Grundarnas, Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson , affärsidé tog avstamp i efterforskningar av vad potentiella kunder sökt efter på sökmotorer och bloggar. De identifierade en lucka på marknaden mellan klassisk kosmetika och de behandlingar som erbjuds på kliniker.

- Traditionellt utvecklar våra branschkollegor produkter efter vad som erbjuds på produktions- och ingredienssidan, medan vi studerar Google trends för att ta fram produkter som möter den efterfrågan som redan finns. Vi har heller inte flera distributions- och agentled vilket gör att vi kan vara snabba med att ta fram nya produkter, säger Sebastian Gordon till Di digital.

Eequity sätter stora förhoppningar till bolaget:
– Vi har alltid som målsättning att bygga våra portföljbolag till miljardföretag. Jag tror att Swiss Clinic kan bli ett bolag som omsätter en miljard inom fem till tio år, säger Eequitys Felix Erhardt .

till Di digital.

I Eequitys portfölj finns sedan tidigare bland annat Royal design. Caliroots, Footway och Mister Spex.

Patrik Hedelin , medgrundare till Boo.com, och Magnus Wiberg , medgrundare till Pricerunner, finns med i teamet bakom Eequity.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082