Esprit tar H&M som förebild
Det framkommer i en intervju med Esprits vd sedan 2012, José Manuel Martínez, som Handelsblatt publicerat i sin nätupplaga på tisdagseftermiddagen.
Och Handelsblatt konstaterar att han har kunskapen för att klara omdaningen, eftersom han tidigare haft ansvaret för försäljning och logistik på Zaras moderbolag Inditex.
I artikeln konstateras det vidare att omdaningen av bolaget kommer i en tid där det både krävs att klara av att konkurrera mot online-kedjor som Zalando och samtidigt hantera de senaste årens, för klädbranschen, ogynnsamma väder.
José Manuel Martínez har under sin tid på Esprit minskat antalet årliga kollektioner från tio till sex och kortat utvecklingstiderna avsevärt för att snabbare kunna reagera på trender.
– En av våra stora utmaningar är att återigen föryngra varumärket och locka kunder under 30 år. För närvarande är de flesta kunderna mellan 40 och 50 år gamla, säger han i intervjun.
Som en del av detta arbete har Esprit inlett begränsade kollektionssamarbeten med det trendiga märket Opening Ceremony, som bland annat bärs av popstjärnor som Jay-Z och Rihanna.
Under det senaste året klarade det Hongkong-noterade klädbolaget av att visa ett försiktigt plustal på sista raden, men vd:n är försiktig i sina prognoser.
– Vi har stoppat blödningen och satt en grund för framtiden. Nu börjar en långsam återhämtning, säger han.