23948sdkhjf

Visst finns det hopp i teknikdjungeln

Kraven ökar på nya digitala lösningar som ska ge bättre kundupplevelser. Många många handlare känner nog en viss bävan inför befarade stora investeringar. Dagens Handels teknikreporter Dagmar Forne bjuder på några tankar kring detta.
En butik eller en butikskedja är ett komplext ekosystem av tekniklösningar och funktioner som alla ska samverka harmoniskt. Företagen ofta byggt upp sin IT-struktur genom att välja den ”bästa” lösningen för varje enskilt och unikt behov. Många handlare har en uppsjö av olika leverantörer och avtal och varje företag måste därför ha en hel del intern it-kompetens för att hålla detta lapptäcke av olika system i drift.

När kraven i dag ökar på nya digitala lösningar som ska ge kunderna en bättre upplevelse i butik kan många handlare känna en viss uppgivenhet inför befarade stora investeringar. Särskilt mindre och medelstora handlare brottas med lönsamheten och har därför svårt att finansiera nya tekniska lösningar.

Så kanske det är tryggast att bara harva på?

Men att sitta kvar i en gammal struktur innebär risker.

En olägenhet kan vara att det är svårt att hålla reda på alla leverantörsavtal och leta sig fram till rätt hjälp när systemet inte fungerar.

Det kan också innebära att många av företagets medarbetare får ägna sig åt ett improduktivt grottande i stället för att serva kunder.

Eller som en luttrad vd sade en gång:

Summan av alla ”helveten” som kan uppstå landar i butik. Därför måste butikscheferna lägga 70 procent av sin tid på frågor som kunden inte bryr sig om.

Men det behöver kanske inte vara så svårt.

Ett systembyte kan tillföra välbehövlig energi i företaget. Målet bör vara att förenkla, avmystifiera och göra tekniken användbar för alla medarbetare.

Diskussionerna om vad ni vill uppnå kan utveckla organisationen, så ta tillfället i akt och använd systembytet till att komma fram till en digital strategi som alla kan omfatta.

En annan möjlighet att beakta är att många teknikleverantörer i dag inte säljer systemen, utan hyr ut dem mot en månadskostnad. Det innebär att man inte behöver göra en tung investering i teknik som man sedan sitter fast med. Man har också möjligheter att växa efter behov.

De goda samtalen kring teknikutveckling kan därmed fortsätta. För en sak är säker - nya behov uppstår ständigt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065