Svenskar e-handlar för 100 miljarder
Betaltjänstföretaget Dibs e-handelsrapport presenterades på tisdagsmorgonen. Den visar att e-handeln i Sverige nu sprängt 100-miljonersvallen.
För att undvika förvirring:
Dibs definierar e-handel som allt som säljs över nätet – alltså både resor, tjänster, varor, prenumerationer – till skillnad från Postnord, som endast mäter e-handel med fysiska produkter.
Dibs e-handelsexpert Patrik Müller inledde presentationen med att visa e-handelns sämsta sida – alltså varför e-handelskunder avbryter köp.
Inte rätt betalsätt 32 procent
Jobbig registrering 29 procent
Krånglig betalprocess 28 procent
Otydliga villkor 26 procent
Tekniska problem 23 procent
Otillräcklig produktinfo 22 procent
Lågt förtroende för butiken 19 procent
–Ett registreringsförfarande känns inte 2016, säger han, och manar e-handlare att se över processen. Visst ska uppgifter in, men kontexten ska vara vettig . Kunden lämnar gärna telefonnummer för att kunna få en avisering när leveransen är på gång, men man vill inte fylla i ett långt formulär.
Betalsättet har som synes stor betydelse. På frågan om vilka betalsätt som kunderna föredrar och hur betalsätten uppfattas, svarar e-handelskunderna att kortbetalningar i dag uppfattas som enklast, medan faktura känns säkrast och internetbank uppfattas som både enkelt och säkert.
–Jag blev förvånad över att kortbetalningar uppfattas som enkelt, men det kan dels bero på att kunderna har så stor vana vid att betala med kort, dels på att allt fler banker gjort processen enklare. Det är inte lika vanligt att kunden behöver gå igenom flera steg för att visa att transaktionen är riktig.Många banker har övergått till riskbaserad autenticering – ett köp som genomförs efter kundens normala mönster går igenom direkt.
Han berättar att kunder i dag är mycket mer benägna att låta e-handlaren spara kortnummer. Det förenklar processen betydligt att inte behöva fylla i uppgifterna varje gång.
Listan över e-handelshinder ser han som en perfekt manual för den som vill behålla sina svenska kunder – men också för att locka utländska e-handelskunder.
–Den svenska marknaden räcker inte till och de svenska kunderna har allt lägre trösklar för att handla utomlands, säger Patrik Müller.
En annan absolut nödvändig sak är att mobilanpassa webshoppen.
– Jag brukade fråga hur många som inte har mobilanpassat – men det har jag slutat med. Det är för pinsamt för de 3-4 i publiken som inte mobilanpassat att behöva räcka upp handen. Till er vill jag bara säga – släpp allt annat innan ni har fixar det!
Mobilen blir allt viktigare som e-handelsredskap, och Patrik Müller spår att det inte kommer dröja innan köp via lap-top blir en helt marginaliserad företeelse.