Ikea skalar ner
Under det nyss avslutade verksamhetsåret 2015/2016 öppnade Ikea flera små click&collect- enheter än stora varuhus. Ikea var sena med e-handel, men tycks nu ha hittat sitt sätt att serva e-handelskunderna.
När Ikeas vd Peter Agnefjäll intervjuades av nyhetsbyrån Reuters i förra veckan framhöll han att de små enheterna är tester, där man provar ut vilka format och lokaliseringar som funkar bäst.
I Sverige öppnade den första enheten efter det nya konceptet på Enebyängen i Danderyd utanför Stockholm i juni i år. Läs mer i Dagens Handels reportage:
Ikea ökade sin e-handel med 30 procent under förra verksamhetsåret. Under samma tid ökade Ikeas totala försäljning med 7,9 procent, medan försäljningen i jämförbara enheter ökade med 4,8 procent.
Omsättningen nådde 37,6 miljarder dollar.
På Ikea talar man sedan en tid om att höja kvaliteten och förbättra servicen.
I en intervju med Reuters tidigare i år har Peter Agnefjäll förklarat att man nuförtiden inte kan producera varor som hamnar på tippen efter några år. Ett soffbord måste byggas för att hålla, säger han.
Retail Dive skriver att det dock är långt dit. Ikeas sortiment är smart designat men brister i kvalitet enligt en expert som Retail Dive talat med Philip Ryan på konsultfirman Vivaldi.