23948sdkhjf

Ikea tar servicevägen

Ikeas nya format – en butik med service och uthämtning av e-handelsvaror – hade öppnade i juni. Efter mjukstarten i ett sommartomt Danderyd håller kundernas preferenser på att utkristallisera sig.

Ikea Service och pick-up som enheten vid Enebyängen heter, sorterar under Ikea i Barkarby. Ställföreträdande varuhuschef för Barkarby, Jenny Vasquez Ling, visar runt i det 2000 kvadratmeter stora butiken som tidigare var en bilhall.


Läget är valt med tanke på att Danderyd, Täby och övriga Norrort är tättbebyggt och att platsen är lätt att nå även utan bil. Flera busslinjer passerar och Ikea lånar ut flakcyklar för den som vill transportera hem varor själv.


Hon berättar att personalen uppgår till cirka 40 personer och framhåller att alla är internrekryterade bland Ikeas modigaste och mest nyfikna medarbetare:


De sökte till något som ingen kände till, inte ens cheferna med visionerna visste hur det skulle bli.


Dagsljuset flödar in genom höga fönster. Fastän detta Ikea är så mycket mindre upplevs ytorna som generösa. En annan skillnad mot ett vanligt Ikea är att det inte finns ett fast kundvarv, utan kunderna rör sig fritt. Här visas hela Ikea Barkarbys sortiment. Inte fysiskt förstås, men med hjälp av skärmar och utställning går det faktiskt att se det som finns. Det finns en rad inspirerande miljöer uppbyggda. Det finns också en planeringsavdelning där skåpluckor, textilier, knoppar och annat finns att titta och känna på.


Ikea strävar efter att komma nära sina kunder och bakgrunden till det nya formatet är att samhället ändrats radikalt:


- Människor i dag vill kunna lösa praktiska frågor bekvämt och spara tid. De vill få hjälp att inreda sina hem funktionellt, trivsamt och hållbart, säger Jenny Vasquez Ling.


Rådgivningsfunktionen har blivit mycket populär redan under de första sex veckorna sedan öppningen. Många kunder har valt att betala för en tvåtimmars konsultation inför exempelvis köks- eller badrumsrenoveringar.


Brottbyborna Ann Lisbeth och Sten Malmgren är i färd med att fräscha upp köket hemma och har kommit för att beställa en del grejer.


–Otroligt smart. Så skönt att slippa åka ända till Barkarby, är deras omdöme.


Maria Ingvarsson passerar på väg hem till Täby. Hon är på jakt efter några förvaringskartonger och berättar att hon stötte på några glada killar i gula Ikea-skjortor som cyklade runt i Täby och delade ut blommor och att hon mest kommit av nyfikenhet:

– Det är roligt att gå runt här och bli inspirerad, säger hon.

Lådorna hon fastnar för finns inte i det sortiment på 100 varor som kunderna kan plocka med sig hem direkt, utan de måste beställas från Barkarby.

Varuhuschefen ser lite fundersam ut – lådorna kanske skulle platsa i direktköps-sortimentet...

–Vi lär oss hela tiden genom att lyssna på kunderna, säger hon.

Maria Ingvarsson kan välja att beställa sina lådor i Enbebyängen eller via nätet. Då kommer de med en leverans från Barkarby nästa dag, och kan hämtas i Enebyängen. Hon kan också få dem hemlevererade.
För den som inte vill hämta sina varor under ordinarie öppettider finns det serviceboxar av olika storlekar där kunden kan få ut sina varor vilken tid som helst på dygnet. Kunden får en pinkod att öppna boxen med. De största boxarna rymmer en varuvagn.

Vi sätter oss i kaféet. Här finns ett fräscht utbud av fikabröd och lunchrätter, Räkmackorna frestar och chiapuddingen är populär. Utbudet är anpassat efter lokala förutsättningar – norrortsbor är hälsomedvetna.

Några små barn stojar runt bland lekmöblerna strax intill medan föräldrarna fikar. En liten kille undersöker leksaksköket noga.

Jenny Vasquez Ling ser på barnen och föräldrarna med en vänlig och öppen blick.

­– För att förstå vad barn och föräldrar tycker om måste man se när de leker, säger hon och tillägger att hon är stolt över barnsortimentet:

– Det är testat ur alla aspekter, inte minst säkerhet och miljö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063