Adblocker lanserar annonsplattform
Nytt från Adblocker - de lanserar tjänst som ska ge fler (men snyggare) annonser på skärmen.
I dag skriver Dagens Media om Adblockers överraskande drag – den nya plattfomen ”Acceptable Ads Platform”, som ska ersätta störande annonser med mindre och snyggare.
Adblocker fortsätter vara ett hett ämne i mediabranschen – inte minst med anledning av att Facebook infört förändringar som innebär att desktop-användare får se annonser ändå, oavsett om de har en adblocker installerad eller inte.
Adblocker kontrade med Adblocker Plus en uppdatering som återigen blockerar annonserna på Facebook.
Så där hade de kunnat hålla på, men i stället har Adblocker Plus gått en annan väg och lanserat Acceptable Ads Platform” som faktiskt är tänkt att placera fler men snyggare och annonser på skärmen.
Stora fula och påträngande annonser ersätts med annonser som valts ut för att de är nättare och snyggare.
Adblocker kommer alltså att börja fungera som en annonsmarknadsplats där bloggar och andra webbplatsoperatörer kommer att kunna välja "acceptabla" annonser och placera dem på sina sidor.
Om en besökare som använder Adblocker Plus kommer in på sajten, kommer endast dessa utvalda annonser att visas istället för de som ligger på sajten i vanliga fall skriver Dagens Media.
Adblocker Plus förväntar sig att publicister ska ta emot den nya tjänsten med öppna armar, då den i alla fall kommer låta dem visa några annonser istället för inga alls. Samtidigt befarar man att de acceptabla annonserna kommer att vara mindre lönsamma än de vanliga annonserna - eftersom de är utformade för att inte synas för mycket snarare än för att sälja.