Smartphonistas leder shoppingtrend
I Sverige görs hela 47 procent av nätmodeshoppingen via mobiler och surfplattor. Detta enligt teknikföretaget Criteos senaste rapport.
Det är en uppgång med hela åtta procentenheter bara från föregående år (39 procent 2015). Utvecklingen har gett namn åt en ny generation konsumenter, de kallas ”Smartphonistas”.
Ställer krav
– Smartphonistan är en person som är helt bekväm med att genomföra köp på mobilen, men som också ställer höga krav på mobilanpassade sajter och applikationer. En dåligt mobilanpassad shoppingupplevelse kan vara ödesdiger för ett företag idag, säger Andreas Wahlman på Criteo i ett pressmeddelande.
Internationellt sett ligger Sverige på fjärde plats. Japan leder den mobila shoppingutvecklingen där 62 procent av modeköpen på nätet sker via en mobil enhet. Därefter kommer Sydkorea (57 procent) och Storbritannien (55 procent). Vid en närmare titt på de mobila enheterna är det just smartphone som är störst. 31 procent av inköpen görs på surfplattor hela 69 procent från mobiltelefoner. Bland operativsystemen är det fortfarande iPhone som är klart störst med 71 procent och Android med 29 procent.
Device-hoppers
Criteos rapport visar även på en växande grupp användare som man kan kalla ”Device-Hoppers”. Det är modeshoppare som har handlat från mer än en enhet under de senaste 12 månaderna. Rapporten visar att 79 procent av smartphone-shoppare och 87 procent av surfplatte-shoppare faktiskt köpte varor från flera olika enheter.
Andreas Wahlman framhåller att världen nu befinner sig i en era då kunderna utforskar, shoppar och engagerar sig över flera kanaler och enheter.
– Varumärken som vill bibehålla en konkurrenskraftig position måste kunna möta kunderna lika väl på samtliga mobila plattformar, säger han.