Kina bidrog till 7-procentig säljökning hos Ikea
Intäkterna uppgick till 34,2 miljarder euro under året. Exklusive valutaförändringar innebär det en ökning med nära 8 procent. Den jämförbara försäljningen steg med 4,8 procent.
"Kina kvarstår som en av de snabbast växande marknaderna för Ikea-gruppen, tillsammans med Australien, Kanada och Polen. Tyskland behölls sin position som den största marknaden, tätt följd av USA, och visade ytterligare ett år med rekordtillväxt", skriver Ikea i ett uttalande.
Under verksamhetsåret fram till och med augusti öppnade Ikea tolv nya varuhus och 19 så kallade upphämtningsställen där kunder kan se en begränsat varuutbud och hämta förbeställda varor.
Innevarande verksamhetsår planerar Ikea att öppna de första varuhusen i Indien och Serbien.
Ikea har som mål att nå 50 miljarder euro i försäljning år 2020.