Endast marginell effekt av rederikonkurs för modejätten
– Vi har ingen direktexponering mot Hanjin, utan bara en begränsad och marginell indirekt exponering, säger Nils Vinge.
Den indirekta exponeringen utgörs av att Hanjin i några fall kan ha agerat underleverantör till H&M:s aktuella transportörer, på det sätt som är legio i containersjöfartsbranschen, förklarar ir-chefen.
Det har dock ingen nämnvärd betydelse för H&M, låter han förstå:
– Vi har koll på de få containrar det handlar om.
Vilka rederier H&M anlitar förändras från tid till annan och avgörs av priser på en föränderlig och konkurrensutsatt marknad, säger Nils Vinge vidare.
I dagarna råkade Hanjin helt enkelt vara nästan helt utan befraktningsuppdrag från H&M, medan bolaget nu precis som annars anlitar flera större aktörer - exempelvis danska Maersk.
Flera branschnyhetssajter har rapporterat om ökande spotrater för sjötransporter i Hanjinkonkursens kölvatten, men om detta, eller om hur stor andel H&M:s transportkostnader utgör av de totala rörelsekostnaderna, uttalar sig inte Nils Vinge.