23948sdkhjf

Svenska webbshoppar kan vässas

Dibs senaste e-handelsrapport visar att nästan precis lika många handlar i utländska webbshoppar som förra året. Går man tio år tillbaka i tiden var andelen som handlade från utländska sajter ungefär lika stor. Den ligger konstant strax under 40 procent.


Det är alltså inte fråga om att de utländska webbshopparna slår ut inhemska. Men visst kan svenska e-handlare bli bättre på att konkurrera globalt.

– Svenskarna har alltid handlat i utländska webbshoppar och detta fortsätter i oförminskad styrka. För svenska e-handlare som endast säljer på den svenska marknaden är detta ett hot. Men kan också innebära möjligheter då e-handeln är global, kommenterar Patrik Müller på Dibs.

I årets rapport har Dibs undersökt närmare varför svenskar handlar från utländska webbshoppar, och vad det är som gör att de avstår från att handla från utlandet.

Dibs förhoppning är att rapporten ska vara till hjälp för svenska e-handlare att bättre möta den globala konkurrensen.

I årets undersökning uppger 39 procent att de handlat utomlands ifrån. 45 procent av männen och 32 procent av kvinnorna har genomfört utlandsköp.

Anledningarna till att man handlar från utländska sajter är främst :

lägre priser (62 procent)

att varan inte finns i Sverige (48 procent)

större urval ( 40 procent)

att varan eller tjänsten är unik (35 procent)
Dessutom uppger 13 procent att de är stamkunder på en utländsk sajt, 8 procent gillar att det finns fler kundomdömen och 5 procent anser helt enkelt att de utländska sajterna inger större förtroende än de svenska.

De som uppger att de inte vill handla från utländska sajter har också sina skäl:

Osäkerhet på vilka rättigheter de har som konsumenter (40 procent)

Svårigheter att returnera (39 procent)

Osäkerhet på butikens köpvillkor (36 procent)

vill stödja svenska handlare (31 procent)

Vill ha support på det egna språket (22 procent)

Etiska skäl åberopas av 9 procent.

Dibs rapport mynnar ut i en rad goda råd till svenska e-handlare om hur de ska behålla sina svenska kunder men också hur de ska bli bättre på att attrahera utländska kunder.

FÖR SVENSKA KONSUMENTER

• Identifera vilka produkter som många svenskar köper i utländska webbutiker och erbjud detta. Även om priset är billigare utomlands så har man stor möjlighet att vinna i konkurrensen på grund av ovan nämnda anledningar.

• Säkerställ att det framkommer att webbutiken är svensk. Många vill hellre stödja inhemska företag, och kanske kan man berätta om hur verksamheten bidrar till ekonomin genom skatter och arbetstillfällen. Potentiellt kan detta vara den vinnande faktorn i konkurrensen, om man redan säljer samma produkter på samma sätt och till ungefär samma pris.

FÖR UTLÄNDSKA KONSUMENTER

• Visa villkoren för utländska kunder väldigt tydligt och på engelska eller andra språk. Detta gäller allt från tull och moms, garanti och betalning till frakt och konsumenträttigheter.

• Känn till vilka länder dina kunder kommer från. För att rikta marknadsföring rätt men också för att veta vilka språk att hantera och eventuella kulturella aspekter som kan vara fördelaktiga.

• Lokalanpassa! Överväg lokal support liksom lokalt språk och betalsätt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141