Eko-kedjan till Västerås
Nu etableras Bergendahlsägda stormarknaden Eko med 8 300 kvadratmeter i handelsområdet Erikslund i Västerås.
Eko blir granne med kedjor som Media Markt och lokalen anpassas för den nya butiken genom en utbyggnad på 5 000 kvadratmeter.
Redan nästa vecka drar rekryteringen av butikschef och ledningsgrupp igång. Totalt förväntas butiken sysselsätta ett femtiotal medarbetare.
Bergendahls beskriver Eko-stormarknaderna som ett koncept med en unik sortimentsbredd inom hem och fritid med inriktning på kända varumärken till låga priser. Storsäljare är bland annat leksaker, blommor, inredning, textil, köksartiklar, skönhet, smycken, förvaring, baskläder och säsongsvaror på en trädgårds- resp julmarknad. Butikerna konkurrerar även med slagkraftiga priser på dagligvaror som konfektyr, dryck, kropps-/munvård och varor för tvätt och rengöring.
– Vi har utvecklat konceptet kraftigt och fått ett mycket bra mottagande från kunderna på den pilotbutik vi öppnade för snart ett år sedan i Kalmar. Vi ser en stor potential i Eko-kedjan och räknar med att fortsätta expandera med nya butiker framöver. Etableringen i Erikslund är extra intressant utifrån den utveckling området haft som magnet för kunder i hela regionen, säger Ted Berggren , VD för Eko.
Eko har helt nyligen brutits ur Bergendahls food och är från och med den 1 september i år ett självständigt bolag med egen styrelse.
– Att vi står på egna ben är nödvändigt för att utveckla konceptet och växa i den takt vi och ägarna vill. Det senaste året har vi byggt upp en egen organisation som gör att konceptet blir mer renodlat och tydligare. Vi kommer dock att ha ett fortsatt samarbete med Bergendahls food när det gäller tjänster inom till exempel HR, ekonomi och lön, säger Ted Berggren.
Eko-kedjans första butik öppnade i skånska Fjälkinge 1964. Sedan 1974 är Eko en del av familjeföretaget Bergendahls, som expanderat verksamheten till att vara en kedja med butiker även i Malmö, Borås och Kalmar.