Unga driver e-handeln med luren
– Det är framförallt den yngre generationen som växt upp med dator och digital teknik som är motorn i den nordiska e-handeln. Den yngre generationen inte bara e-handlar mest, det är också dessa konsumenter som driver själva utvecklingen av e-handeln. Det konstaterar Håkan Ericsson, vd och koncernchef för Postnord, apropå en färsk rapport.
Nordiska konsumenter har under första halvåret e-handelsköpt för 98,4 miljarder kronor. I genomsnitt går tre fjärdedelar av konsumtionen till nationella e-handlare i respektive land.
Svenskar handlar i högre grad från nationella aktörer, medan Finland har högst andel konsumtion som strömmar ut ur landet.
Svenskarna e-handelsframåt
Sex av tio personer i Norden e-handlade under första halvåret 2016. Det är de unga som är motorn i e-handlandet, konstaterar rapporten.
Störst andel e-handelskonsumenter finns i Sverige där e-handeln har nått en betydande mognadsgrad med väletablerade aktörer, fungerande konkurrens och väl utbyggd infrastruktur för att sköta logistiken, konstateras det.
Mest mode
Nordens mest e-handlade varor är kläder och skor, följda av mediaprodukter och hemelektronik. Mönstren ser liknande ut i alla de nordiska länderna.
Rapporten noterar att det i Danmark är vanligare att handla dagligvaror än i övriga nordiska länder.
Handla med luren
Var fjärde konsument i Norden använder mobiltelefonen för att göra ett e-handelsköp.
Skillnaderna mellan länderna och även mellan olika åldersgrupper är stor. Exempelvis e-handlar svenskar med mobilen i dubbelt så stor utsträckning som finländare. Flitigaste mobilhandlarna är konsumenter mellan 18 och 49 år .
Flest handlar från England
Det var Storbritannien och Kina som var de mest populära länderna att handla från under första halvåret i år.
I Storbritannien finns klädaktörer med utmärkande sortiment som Amazon med sitt enorma utbud av mediaprodukter Dessutom har det brittiska pundet dalat med över två kronor sedan i november 2015, konstaterar rapportförfattarna.
På kinesiska sajter hittar konsumenterna billig hemelektronik, kläder till låga priser och låga fraktkostnader. Under det senaste året har den kinesiska yuanen dock blivit dyrare mot den svenska kronan.
Utlämningsställe vanligast
Det absolut vanligast förekommande leveranssättet när de nordiska ehandelskonsumenterna ska få hem sina varor är upphämtning på ett utlämningsställe.
De nordiska e-handelskonsumenterna returnerar var tionde vara de beställt hem.
Det går att se tendenser till att det är de unga konsumenterna som returnerar mest. Rapportförfattarna antar att det kan bero på att dessa konsumenter är de som handlar mest kläder och skor på nätet och ofta beställer hem varor för att kunna prova om de passar.