23948sdkhjf

Bra start för Clas Ohlsons tyska butik

Flera nyckeltal visar att Clas Ohlsons första tyska butik har fått en klart bättre start än när bolaget tog steget in i England.

Vd Klas Balkow lyfter fram såväl konverteringsgraden (hur många av kunderna i butiken som köper något) som snittkvittot (hur mycket respektive kund handlar för).


– Vi har fått en signifikant bättre start på konverteringen i vår tyska butik än exempelvis när vi öppnade upp vårt senaste land England. Väldigt många av kunderna som kommer in i butiken konverterar. Vi är inte uppe på de nordiska nivåerna ännu, men det är en bra start. Snittkvittot är redan nu nästan uppe på samma nivå som i Finland och våra egna varumärken har fått en fantastisk start, säger Klas Balkow till Nyhetsbyrån Direkt.


Clas Ohlsons första tyska butik öppnade i Hamburg i mitten av maj. En andra butik i Hamburg öppnar i nästa vecka, den 15 september. Den tredje Hamburgbutiken samt e-handel kommer att lanseras under hösten.


Clas Ohlsons totala augustiförsäljning överträffade analytikernas förväntningar rejält, med framför allt en stark utveckling i Norden.


På minussidan märktes segmentet Utanför Norden (England, Tyskland och Dubai) där försäljningen i lokala valutor sjönk med 14 procent.


Bakom nedgången ligger bland annat de pågående butiksstängningarna i Storbritannien.


– Underliggande upplever vi ett trögare augusti generellt sett i England - Brexit eller inte återstår att se. Men det som är positivt är att de mindre butikerna vi öppnat i Londonområdet hela tiden stärks månad för månad. De mindre butikerna går bättre och bättre, säger Klas Balkow.


Under det första kvartalet var den norska kronan 7 procent ner jämfört med motsvarande kvartal i fjol, enligt vd:n.


– Men vi valutasäkrar sex månader innan så vi har säkrat på ännu sämre nivåer, vilket gör att vi har en negativ säkringseffekt i det första kvartalet, säger Klas Balkow.


Hur den totala effekten från den norska kronan blir i det andra kvartalet återstår att se, men "allt annat lika" lutar det åt en negativ valutaeffekt, menar vd:n.


Clas Ohlsons bruttomarginal sjönk med 1,3 procentenheter till 39,1 procent i det första kvartalet och huvuddelen av det tappet berodde på den norska kronan.


Bildtext: I maj öppnade Clas Ohlson sin första butik i Tyskland, på Jungfernstieg i Hamburg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067