Nu går Matsmart över gränsen
Matsmart fortsätter att hålla en hög tillväxttakt. 1 oktober gör nätmathandlaren som specialiserat sig på utgående varor premiär i Norge.
Ökningen fortsätter
Under det andra kvartalet 2016 ökade Matsmarts försäljning till runt 200 procent. Det kan sättas i relation till livsmedelshandeln på nätet som i snitt ökade med 38 procent.
– Vi har återkommande kunder som handlar för allt högre belopp. Dessutom tilltalas många av att kunna fynda samtidigt som de bidrar till en bättre miljö då varorna tas tillvara i stället för att slängas, säger medgrundare Karl Andersson .
Förra året landade omsättningen på 26 miljoner kronor 2015.
Intåg i Norge
Drygt fyra av tio svenska e-handelsbolag har försäljning till utlandet. Från och med oktober ingår Matsmart i den gruppen, då man börjar levera till Norge.
– Vårt speciella koncept tilltalar en stor skara människor och vi både tror och hoppas på samma succé i Norge som vi haft i Sverige, säger Karl Andersson.
Mer att ta av
Matsmart grundades 2013 av Erik Söderström , Karl Andersson och Ulf Skagerström . De är övertygade om att livsmedelshandeln på nätet kommer att öka, och expertbedömarna håller med.
Förra året omsatte livsmedelshandeln på nätet drygt 4 miljarder kronor. Den siffran kommer att öka. För idag står mathandeln på nätet för enbart 1,5 procent av den totala svenska livsmedelsförsäljningen.
– Livsmedel är en bransch som fullkomligt blomstrar, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer. Det finns dock goda förutsättningar för nätförsäljningen att ta en allt större andel av den totala försäljningen, säger Carin Blom , detaljhandelsanalytiker på Postnord.